Uchwała nr 52/2006
Uchwała Nr 52/2006
Senatu Akademii Świętokrzyskiej im. Jana Kochanowskiego w Kielcach
z dnia 29 czerwca 2006 roku
w sprawie Regulaminu odpłatności za zajęcia dydaktyczne, opłat związanych z tokiem studiów oraz odpłatności za inne formy kształcenia w Akademii Świętokrzyskiej im. Jana Kochanowskiego w Kielcach
Na podstawie art. 99 ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 ze zm.), uchwala się co następuje:
I. Przepisy ogólne
§ 1
Uchwała określa zasady wnoszenia przez studentów na rzecz Uczelni i inne osoby odpłatności za zajęcia dydaktyczne, opłat związanych z tokiem studiów, odpłatności za inne formy kształcenia oraz zasady i tryb udzielania ulg w opłatach za zajęcia dydaktyczne na studiach niestacjonarnych i podyplomowych.
§ 2
1. Uczelnia pobiera opłaty od studentów za zajęcia dydaktyczne:
1) na studiach niestacjonarnych,
2) na studiach stacjonarnych w przypadku ich powtarzania spowodowanego niezadowalającymi wynikami w nauce,
3) na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych z przedmiotów objętych wpisem warunkowym na następny semestr (rok).
4) nieobjęte planem studiów na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
2. Uczelnia pobiera opłaty od uczestników :
1) studiów podyplomowych,
2) kursów dokształcających organizowanych przez Uczelnię.
3. Uczelnia pobiera opłaty od osób, które uczestniczą w obozach i wyjazdach organizowanych przez Uczelnię.
4. Uczelnia pobiera opłaty na studiach niestacjonarnych za realizację różnic programowych oraz opłaty na studiach stacjonarnych za różnice programowe, jeżeli różnice te są spowodowane niezadowalającymi wynikami w nauce.
5. Zasady pobierania opłat od cudzoziemców podejmujących i odbywających studia w Uczelni określają odrębne przepisy.
§ 3
1. Studia stacjonarne wszystkich kierunków są nieodpłatne.
2. Decyzję o wysokości opłaty za wpis warunkowy na studiach niestacjonarnych, za realizację różnic programowych, o których mowa w ust. 2 oraz opłatę za powtarzane zajęcia podejmuje dziekan wydziału.
3. Decyzja jest wydawana w formie pisemnej osobie zainteresowanej. Odpis decyzji przekazywany jest Kwesturze oraz dyrektorowi instytutu.
§ 4
1. Wysokość opłat za zajęcia dydaktyczne na poszczególnych rodzajach studiów niestacjonarnych ustala na każdy rok akademicki rektor stosownym zarządzeniem.
2. Wysokość opłat za zajęcia dydaktyczne na studiach podyplomowych określa prorektor ds. dydaktycznych i studenckich na podstawie kosztorysu z chwilą podjęcia decyzji o powołaniu studiów podyplomowych .
3. Wysokość opłat za kursy dokształcające organizowane przez Uczelnię określa prorektor ds. dydaktycznych i studenckich na podstawie kosztorysu z chwilą podjęcia decyzji o powołaniu kursu.
4. Wysokość opłaty za wpis warunkowy, różnice programowe oraz za zajęcia na studiach z tytułu ich powtarzania spowodowanego niezadowalającymi wynikami w nauce wynosi co najmniej 10 % rocznej opłaty za te studia w danym roku akademickim. Decyzję w przedmiocie ustalenia wysokości opłat, o których mowa w zadaniu poprzednim podejmuje dziekan.
5. Opłata za uczestniczenie w zajęciach objętych wpisem warunkowym, za różnice programowe oraz za zajęcia na studiach stacjonarnych w przypadku ich powtarzania spowodowanego niezadowalającymi wynikami w nauce wnoszona jest w nie więcej niż dwóch ratach, z tym że pierwszą ratę należy uiścić nie później niż w ciągu 15 dni od otrzymania decyzji dziekana, a drugą nie później niż w dniu kończącym zajęcia dydaktyczne w danym semestrze.
6. Wysokość opłat za wyjazdy i obozy organizowane przez Uczelnię określa prorektor ds. dydaktycznych i studenckich na podstawie kosztorysu przedstawionego przez pracownika Uczelni odpowiedzialnego za organizację danego wyjazdu lub obozu.
7. Opłaty za wyjazdy i obozy organizowane przez Uczelnię wnoszone są terminach określonych przez pracownika Uczelni odpowiedzialnego za organizację danego wyjazdu lub obozu.
8. Wysokość opłat obowiązujących studenta, posiadającego zgodę na indywidualną organizację studiów w trybie określonym w § 11 Regulaminu Studiów określa dziekan.
§ 5
1. Student, który zalega z opłatami wynikającymi z niniejszej uchwały może nie zostać dopuszczony do zajęć dydaktycznych oraz zaliczeń i egzaminów.
2. Student, który zalega z opłatami wynikającymi z niniejszej uchwały nie może uzyskać:
1) zaliczenia semestru,
2) zgody na egzamin komisyjny,
3) zgody na przeniesienie się do innej szkoły wyższej, na inny kierunek studiów lub na inny wydział Uczelni,
4) zgody na studiowanie poza swoim kierunkiem podstawowym,
5) zgody na przystąpienie do obrony pracy dyplomowej i magisterskiej,
6) dyplomu ukończenia studiów,
7) zgody na wznowienie studiów.
§ 6
1. Student studiów niestacjonarnych po przeprowadzonej rekrutacji na pierwszy rok (semestr) studiów, a przed rozpoczęciem zajęć dydaktycznych zawiera z Uczelnią umowę, której wzór określi rektor w drodze zarządzenia.
2. W przypadkach określonych umową student, może ubiegać się o zwrot wniesionej opłaty.
3. Zwrot opłaty, o której mowa w ust. 2 może nastąpić po potrąceniu kosztów i wydatków Uczelni związanych z organizacją zajęć dydaktycznych dla studenta w danym roku akademickim oraz kosztów rezygnacji studenta. Potrącenie kosztów i wydatków, o którym mowa w zdaniu poprzednim następuje w wysokości nie mniejszej niż 10% opłaty za cały rok studiów.
II. Odpłatność za zajęcia dydaktyczne
§ 7
1. Za termin dokonania wpłaty przyjmuje się dzień wpływu środków pieniężnych na rachunek bankowy Uczelni lub dzień dokonania wpłaty w kasie Uczelni.
2. Wpłaty należy dokonać na wskazany rachunek bankowy Uczelni lub do kasy Uczelni.
3. Zwrot nadpłaty dokonanej na rachunek bankowy Uczelni z tytułów określonych niniejszą uchwałą może nastąpić w rozliczeniu semestralnym lub przy ostatecznym rozliczeniu studenta lub uczestnika studiów podyplomowych z Uczelnią, jeśli nie ma on jakichkolwiek zaległości w odpłatnościach na rzecz Uczelni.
4. Za skutki nieczytelnego i niedokładnego wypełnienia blankietu wpłaty odpowiedzialność ponosi wpłacający.
5. Na żądanie osoby upoważnionej w Uczelni wpłacający zobowiązany jest do przedstawienia każdorazowo dowodu wpłaty (blankietowego dowodu wpłaty) w odpowiednim instytucie (dziekanacie), który prowadzi daną formę kształcenia.
§ 8
1. Opłata za zajęcia na studiach niestacjonarnych wnoszona jest w dwóch równych ratach w terminach do dnia 15 września oraz do dnia 15 lutego.
2. Studenci pierwszego roku studiów uiszczają pierwszą ratę za zajęcia dydaktyczne do dnia 15 września każdego roku akademickiego. Studenci pierwszego roku studiów przyjęci po dniu 15 września wpłacają pierwszą ratę za zajęcia dydaktyczne w terminie 14 dni od doręczenia decyzji.
3. Terminy wymienione w ust. 1 mogą być zmienione przez dziekana w stosunku do studentów ostatniego roku studiów na danym kierunku.
III. Odpłatność za studia podyplomowe i kursy dokształcające
§ 9
1. Wysokość opłat za każdy semestr, wnoszonych przez uczestników studiów podyplomowych lub kursów dokształcających ustala prorektor ds. dydaktycznych i spraw studenckich na wniosek dziekana lub kierownika jednostki międzywydziałowej na podstawie zatwierdzonego kosztorysu.
2. Wpłaty za studia podyplomowe i kursy dokształcające wnoszone są przez uczestników przed rozpoczęciem zajęć. W przypadku studiów podyplomowych lub kursów dokształcających trwających więcej niż jeden semestr opłata ta wnoszona jest w ratach (w jednakowej wysokości), których liczba jest równa liczbie semestrów. Wpłata każdej z rat powinna być wnoszona przed rozpoczęciem każdego semestru.
3. Wniesienie opłaty za dany semestr jest warunkiem rozpoczęcia lub kontynuowania nauki na studiach podyplomowych.
4. Wniesienie opłaty za dany kurs dokształcający jest warunkiem rozpoczęcia nauki na kursach dokształcających.
5. W przypadku nieuiszczenia przez uczestnika studiów podyplomowych lub kursów dokształcających opłaty w terminie, dziekan w ciągu 14 dni od chwili upłynięcia danego terminu podejmuje decyzję o skreśleniu uczestnika z listy uczestników.
6. W przypadku nie rozpoczęcia kształcenia na studiach podyplomowych lub kursów dokształcających z powodu zbyt małej liczby uczestników wniesiona przez kandydata opłata rekrutacyjna podlega zwrotowi.
7. Uczestnik studiów podyplomowych po przeprowadzonej rekrutacji na pierwszy rok (semestr) studiów, a przed rozpoczęciem zajęć dydaktycznych zawiera umowę o kształcenie na studiach podyplomowych, której wzór określi rektor w drodze zarządzenia.
8. W przypadkach określonych umową uczestnik studiów podyplomowych, może ubiegać się o zwrot wniesionej opłaty. Przepis § 6 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
9. Uczestnik kursu dokształcającego po przeprowadzonej rekrutacji na dany kurs, a przed rozpoczęciem zajęć zawiera umowę o dokształcenie w ramach kursu , której wzór określi rektor w drodze zarządzenia. Przepis ust. 8 stosuje się odpowiednio.
10. W przypadku skreślenia z listy uczestników studiów podyplomowych lub kursu dokształcającego z powodu zaległości finansowych wobec Uczelni, po uregulowaniu zaległości pobiera się jednorazową opłatę w wysokości 100 zł , z tytułu ponownego wpisania na listę uczestników studiów podyplomowych oraz odpowiednio 50 zł z tytułu ponownego wpisania na listę uczestników kursów dokształcających.
11. Wobec uczestników studiów podyplomowych i kursów dokształcających przypisów rozdziału IV nie stosuje się.
IV. Zasady i tryb udzielania ulg w opłatach za zajęcia dydaktyczne
§ 10
1. W przypadku nieuiszczenia przez studenta opłaty za zajęcia dydaktyczne w terminach, o których mowa w § 8 ust. 1, dziekan w ciągu 14 dni od chwili upłynięcia danego terminu podejmuje decyzję o skreśleniu studenta z listy studentów lub o przedłużeniu terminu uiszczenia opłaty.
2. Odroczenie terminu uiszczenia opłaty następuje wyłącznie na podstawie pisemnego wniosku studenta zwierającego uzasadnianie, który składany jest do dziekana w terminach do dnia 15 września oraz do dnia 15 lutego.
3. Wniosek należy złożyć na formularzu, którego wzór określa załącznik nr 2 do uchwały.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 2 złożony po terminie dziekan pozostawia bez rozpoznania.
§ 11
Na wniosek studenta zaopiniowany przez dyrektora instytutu i dziekana oraz uczelniany organ samorządu studenckiego, rektor może zwolnić studenta z obowiązku uiszczenia opłaty w całości lub części za zajęcia dydaktyczne na studiach niestacjonarnych.
§ 12
1. Ulgi w opłatach za zajęcia dydaktyczne stosuje się jedynie do bieżącego roku akademickiego.
2. Ulga w opłacie za zajęcia dydaktyczne może w szczególności polegać na:
1) zwolnieniu z całości lub części opłaty,
2) odroczeniu terminu uiszczenia opłaty.
3. Nie udziela się ulg w opłacie za zajęcia dydaktyczne, o których mowa w ust. 2 pkt. 1) na pierwszym roku studiów z wyjątkiem szczególnych przypadków odpowiednio udokumentowanych.
4. Nie udziela się ulg w opłacie na studiach stacjonarnych z tytułu powtarzania zajęć spowodowanego niezadowalającymi wynikami w nauce oraz za wpis warunkowy z wyjątkiem szczególnych przypadków odpowiednio udokumentowanych .
5. Nie udziela się ulg w opłacie za zajęcia dydaktyczne z tytułu przeniesienia i różnic programowych.
§ 13
1. Student studiów stacjonarnych i niestacjonarnych, który podejmie naukę na drugim kierunku studiów niestacjonarnych w trybie określonym w § 14 Regulaminu studiów wnosi 50 % opłaty ustalonej dla danego (drugiego) kierunku studiów, z wyjątkiem studentów innych uczelni, których obowiązuje pełna opłata. Zniżkę można stosować do chwili ukończenia przez studenta nauki na studiach pierwszego stopnia lub do chwili ukończenia jednolitych studiów magisterskich na podstawowym kierunku.
2. W przypadku podjęcia przez studenta studiów drugiego stopnia, w celu uzyskania zniżki student powinien złożyć nowy wniosek na zasadach określonych Regulaminem studiów.
§ 14
1. Ulga w opłacie za zajęcia dydaktyczne polegająca na zwolnieniu w całości lub części opłaty może być przyznana na wniosek studenta.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 należy składać w dziekanacie właściwego wydziału w terminach, o których mowa w § 10 ust. 2.
3. Wniosek należy złożyć na formularzu, którego wzór określa załącznik nr 1 do uchwały.
4. Jeżeli wniosek nie spełnia wymagań formalnoprawnych, należy wezwać wnoszącego do usunięcia tych braków w terminie siedmiu dni z pouczeniem, że nie usunięcie tych braków spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
5. Po zaopiniowaniu przez dziekana wniosek opiniuje uczelniany organ samorządu studenckiego.
§ 15
1. Organem właściwym do orzekania w sprawach udzielania ulg w opłatach za zajęcia dydaktyczne jest prorektor ds. dydaktyki i spraw studenckich oraz prorektor ds. filii w odniesieniu do studentów Filii.
2. Załatwienie sprawy poprzez wydanie decyzji powinno nastąpić nie później niż w ciągu trzydziestu dni licząc od dnia wniesienia wniosku.
3. Decyzja prorektora ma formę pisemną.
4. Studentowi decyzję, o której mowa w ust. 3 wydaje wyznaczony pracownik dziekanatu.
5. Odpis decyzji, jest przekazywany do dziekanatu lub jednostki międzywydziałowej Uczelni oraz Kwesturze w postaci potwierdzonej kserokopii.
V. Opłaty wynikające z toku studiów
§ 18
1. Na studiach niestacjonarnych pobiera się jednorazową opłatę w wysokości
300 zł, z tytułu wszelkiego rodzaju przeniesień:
1) ze studiów niestacjonarnych na stacjonarne,
2) ze studiów stacjonarnych na niestacjonarne,
3) na inny kierunek studiów lub specjalność,
4) z innej uczelni na studia,
5) przy wznawianiu studiów.
2. W przypadku skreślenia z listy studentów studiów niestacjonarnych z powodu zaległości finansowych wobec Uczelni, po uregulowaniu zaległości pobiera się jednorazową opłatę w wysokości 200 zł z tytułu ponownego wpisania na listę studentów.
§ 19
Na studiach niestacjonarnych opłata za przystąpienie do egzaminu magisterskiego (licencjackiego) wynosi 50 zł.
§ 20
1. Uczelnia pobiera opłaty według stawek przewidzianych w rozporządzeniu właściwego ministra ds. szkolnictwa wyższego za wydanie:
1) legitymacji studenckiej i jej duplikatu;
2) indeksu i jego duplikatu;
3) dyplomu ukończenia studiów, jego duplikatu oraz dodatkowego odpisu dyplomu w tłumaczeniu na język obcy;
4) dokumentu stwierdzającego ukończenie studiów podyplomowych i jego duplikatu.
2. Uczelnia pobiera opłaty za wydanie:
1) zaświadczenia w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli uzyskanych na studiach niestacjonarnych w wysokości 10 zł.
2) wypisu z indeksu studiów niestacjonarnych w wysokości 30 zł.
3) dokumentu stwierdzającego ukończenie kursu dokształcającego lub jego duplikatu w wysokości 10 zł.
4) dokumentu stwierdzającego zaliczenie egzaminu certyfikacyjnego na określonym poziomie biegłości językowej lub jego duplikatu w wysokości 10 zł.
§ 21
Opłaty za czynności związane z korzystaniem ze zbiorów Biblioteki Uczelni określają odrębne przepisy.
VII. Opłata rekrutacyjna
§ 22
1. Osoby ubiegające się o przyjęcie na studia wnoszą opłatę rekrutacyjną.
2. Wysokość opłaty, o której mowa w ust. 1 na każdy rok akademicki ustala rektor.
3. Z opłaty, o której mowa w ust. 1 zwolnieni są studenci Uczelni, podejmujący za zgodą dziekanów, studia na drugim kierunku.
VIII. Przepisy końcowe
§ 23
W sprawach nieuregulowanych niniejszą uchwałą indywidualne decyzje dotyczące opłat związanych z tokiem studiów podejmuje rektor.
§ 24
Uchwała wchodzi w życie z podjęcia z mocą obowiązująca od dnia 1 września 2006 roku.
Załączniki - dostępne w wersji uchwały w formacie pdf (90kb)
Opublikował w BIP: | Baran Grzegorz |
Data opublikowania: | 2012-11-27 13:14:08 |
Data aktualizacji: | 2013-01-07 11:29:54 |
Liczba wyświetleń strony: 13657