UCHWAŁA Nr 45/2011
Senatu Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach
z dnia 27 października 2011 r.
w sprawie ustalenia zakresu obowiązków dydaktycznych nauczycieli akademickich, form zajęć dydaktycznych objętych zakresem tych obowiązków i zasad obliczania godzin dydaktycznych oraz liczebności grup studenckich.
Na podstawie art. 130 ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku Prawo o szkolnictwie wyższym
(Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) uchwala się, co następuje:
I. Zasady ustalania obowiązków nauczycieli akademickich
§ 1
1. Jednostki dydaktyczne przygotowują plany obciążeń dydaktycznych zatrudnionych w nich nauczycieli akademickich na podstawie planów studiów w nich realizowanych oraz przyjętych do realizacji zajęć dydaktycznych z innych jednostek.
2. Zaplanowane na dany rok akademicki zajęcia dydaktyczne wpisywane są do kart obciążeń, które po zatwierdzeniu przez dziekana (kierownika jednostki międzywydziałowej), przesyłane są do dnia 31 października każdego roku akademickiego do Działu Nauczania.
3. Indywidualne karty obciążeń wypełnia się również dla tych nauczycieli akademickich, dla których nie zaplanowano zajęć dydaktycznych (m.in. urlopy, zwolnienia lekarskie, itp.). Liczba złożonych kart obciążeń powinna być zgodna z liczbą nauczycieli akademickich zatrudnionych w danej jednostce.
4. Zaplanowane na dany rok akademicki zajęcia realizowane na studiach podyplomowych,
kursach dokształcających, szkoleniach, ćwiczeniach terenowych i plenerach artystycznych wpisywane są do odrębnych kart obciążeń, które po zatwierdzeniu przez dziekana (kierownika jednostki międzywydziałowej) przesyłane są przed rozpoczęciem zajęć do Działu Nauczania.
§ 2
1. Zmiany w obciążeniach dydaktycznych nauczyciela akademickiego powinny być odnotowane
w aneksie do karty obciążeń pracownika i składane przez jednostkę organizacyjną do Działu Nauczania w terminie nie przekraczającym jednego miesiąca od wystąpienia zmiany.
2. Rozliczenie zajęć dydaktycznych zrealizowanych przez poszczególnych nauczycieli akademickich w danym roku akademickim dokonywane jest na podstawie oświadczeń o wykonaniu zajęć dydaktycznych, które powinny być złożone do kierownika jednostki organizacyjnej niezwłocznie po wykonaniu zajęć zaplanowanych na dany rok akademicki, nie później niż do końca tego roku akademickiego.
3. Za prawidłowe rozliczenie wykonanych zajęć, w tym za kontrolę merytoryczną odpowiedzialny jest dziekan (kierownik jednostki międzywydziałowej).
II. Zakres obowiązków dydaktycznych nauczycieli akademickich
§ 3
1. Do zakresu obowiązków dydaktycznych nauczycieli akademickich zalicza się:
1) prowadzenie zajęć dydaktycznych ujętych w planach i programach studiów, które są realizowane w formach określonych w § 8-10,
2) nadzorowanie opracowywania przez studentów prac zaliczeniowych, semestralnych, dyplomowych, pod względem merytorycznym i metodycznym,
3) promotorstwo prac dyplomowych,
4) sprawowanie opieki nad studentami studiującymi według indywidualnego planu i programu studiów,
5) sprawowanie opieki nad kołami naukowymi,
6) wykonywanie innych zajęć, w szczególności:
a) przeprowadzanie zaliczeń, egzaminów oraz udział w egzaminach komisyjnych,
b) sprawdzanie prac kontrolnych,
c) recenzowanie prac dyplomowych,
d) udział w komisjach przeprowadzających egzaminy dyplomowe,
e) indywidualne konsultacje ze studentami,
f) pełnienie funkcji opiekuna roku,
g) kierowanie i sprawowanie opieki nad studenckimi praktykami zawodowymi,
6) czynności związane z organizacją i realizacją procesu dydaktycznego,
7) prowadzenie innych zajęć dydaktycznych, których realizacja wynika z umów zawartych przez uczelnię.
III. Obowiązkowy wymiar zajęć dydaktycznych nauczycieli akademickich
§ 4
Obowiązkowy wymiar zajęć dydaktycznych, zwany dalej pensum dydaktycznym wynosi rocznie:
1) 120 godzin dla rektora i prorektora,
2) 180 godzin dla profesora zwyczajnego, profesora nadzwyczajnego i wizytującego,
3) 240 godzin dla adiunkta i asystenta,
4) 300 godzin dla docenta,
5) 360 godzin dla starszego wykładowcy, wykładowcy oraz równorzędnych,
6) 540 godzin dla lektora i instruktora oraz równorzędnych.
IV. Zakres i warunki obniżania obowiązkowego pensum dydaktycznego
§ 5
Obowiązkowe pensum dydaktyczne może zostać obniżone nie więcej niż o 60 godzin dla nauczycieli akademickich, którym powierzono wykonywanie ważnych zadań dla Uczelni. Decyzję w tej sprawie podejmuje rektor.
V. Zasady obliczania pensum dydaktycznego
§ 6
1. Nauczycielowi akademickiemu, dla którego nie zaplanowano obciążenia dydaktycznego
z powodu:
1) zatrudnienia po rozpoczęciuroku akademickiego,
2) przewidzianej nieobecności w pracy związanej między innymi z długotrwałą chorobą, urlopem bezpłatnym lub innym zwolnieniem od pracy,
3) odbywania służby wojskowej,
4) urlopu macierzyńskiego,
5) urlopu naukowego,
6) ustania stosunku pracy przed zakończeniem roku akademickiego,
zalicza się do przepracowanych godzin zajęć dydaktycznych jedną trzydziestą ustalonego dla
danego stanowiska rocznego pensum za każdy tydzień nieobecności przypadającej za okres,
w którym prowadzone są w Uczelni zajęcia dydaktyczne.
2. Decyzję w sprawie obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych w przypadkach opisanych
w ust. 1 podejmuje dziekan (kierownik jednostki międzywydziałowej).
3. W ramach stosunku pracy nauczyciel akademicki zobowiązany jest do przeprowadzenia w roku akademickim zajęć dydaktycznych w wymiarze określonym w § 4 z uwzględnieniem regulacji § 5 i 6 ust. 1.
4. W ramach obowiązkowego pensum dydaktycznego rozliczane są godziny dydaktyczne realizowane na studiach pierwszego, drugiego, trzeciego stopnia i jednolitych magisterskich w formach określonych w § 8-10 z wyjątkiem ćwiczeń terenowych oraz praktyki na kierunkach medycznych.
5. W przypadku, w którym studia organizowane są na zamówienie zewnętrznego zleceniodawcy rektor może zastosować inne zasady niż określone w ust. 4, jeżeli wymagają tego potrzeby zleceniodawcy, o ile nie wykraczają one poza uregulowania prawne wynikające z przepisów określających zadania i cele kształcenia na studiach.
6. W przypadku, gdy liczba godzin dydaktycznych, o których mowa w ust. 4, nie wypełnia obowiązkowego pensum, wliczane do pensum mogą być następujące godziny dydaktyczne:
1) seminarium doktorskie na kierunkach posiadających prawo do doktoryzowania,
2) zajęcia prowadzone na studiach podyplomowych,
3) zajęcia prowadzone na kursach dokształcających i szkoleniach,
4) ćwiczenia terenowe, obozy, objazdy naukowe, plenery artystyczne,
5) praktyki zawodowe,
6) hospitacja praktyk śródrocznych,
7) zajęcia nieobjęte planem studiów, w tym kursy wyrównawcze,
8) opieka nad kołem naukowym,
9) zajęcia, o których mowa w § 3 ust.1, pkt 7.
7. Sposób uzupełnienia niedoboru pensum proponuje dyrektor instytutu w uzgodnieniu z dziekanem wydziału lub kierownik jednostki międzywydziałowej, a akceptuje prorektor ds. dydaktycznych i studenckich. Uzgodnienia w tym zakresie winny być dokonane do 31 października.
8. Brak w wyżej wymienionym terminie akceptacji prorektora ds. dydaktycznych
i studenckich oznacza niemożliwość zaliczenia wymienionych w ust. 6 pkt 1-8 godzin dydaktycznych do pensum.
§ 7
1. Jedną godzinę dydaktyczną stanowi 45 minut zajęć dydaktycznych ujętych w planach studiów z wyjątkami:
1) jedna godzina zajęć seminaryjnych w grupie liczącej 6-9 studentów stanowi 0,8 godziny dydaktycznej,
2) jedna godzina zajęć prowadzonych w języku obcym (z wyjątkiem zajęć na kierunku filologia, pedagogika ze specjalnością edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna
z nauczaniem języków obcych oraz lektoratów z języków obcych) stanowi 1,5 godziny dydaktycznej,
2. Nauczycielowi akademickiemu prowadzącemu zajęcia, o których mowa w § 10 zalicza się z tego tytułu, jako zrealizowane, następujące liczby godzin dydaktycznych:
1) do 1/3 liczby godzin realizowanych w formie projektu własnego lub pakietu edukacyjnego w grupie wykładowej specjalizacyjnej, ćwiczeniowej lub konwersatoryjnej,
2) do 1/6 liczby godzin realizowanych w formie projektu własnego lub pakietu edukacyjnego w grupie laboratoryjnej,
3) do 1/6 liczby godzin realizowanych w formie kształcenia zdalnego z użyciem mediów elektronicznych.
Decyzję o liczbie godzin podejmuje dziekan (kierownik jednostki międzywydziałowej) na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej.
3. Nauczycielowi akademickiemu prowadzącemu zajęcia, których rzeczywisty czas trwania jest trudny do ustalenia, zalicza się z tego tytułu jako zrealizowane następujące liczby obliczeniowych godzin dydaktycznych:
Rodzaj zajęć |
Liczba godzin |
Seminarium doktorskie na kierunkach posiadających prawo do doktoryzowania |
do 30 godzin/rok |
Seminarium metodologiczne zatwierdzone przez radę wydziału |
do 30 godzin/rok |
Ćwiczenia terenowe, obozy, objazdy naukowe, zawody sportowe |
do 8 godzin/dobę |
Hospitacja całości śródrocznych praktyk pedagogicznych jednej grupy studenckiej |
½ łącznej liczby godzin praktyki śródrocznej jednej grupy studenckiej |
Opieka nad kołem naukowym zatwierdzona przez prorektora ds. dydaktycznych i studenckich na wniosek dyrektora instytutu zaopiniowany przez dziekana |
15 godzin |
Pełnienie funkcji koordynatora ECTS zatwierdzone przez prorektora ds. dydaktycznych i studenckich na wniosek dyrektora instytutu zaopiniowany przez dziekana |
15 godzin/rok |
4. Nauczycielowi akademickiemu prowadzącemu zajęcia w ramach projektu finansowanego,
współfinansowanego ze środków innych niż z budżetu państwa, których rzeczywisty czas
trwania jest trudny do ustalenia, zalicza się z tego tytułu jako zrealizowane następujące
liczby obliczeniowych godzin dydaktycznych:
Rodzaj zajęć |
Liczba godzin |
Promotorstwo jednej pracy dyplomowej |
2 godziny |
Recenzowanie jednej pracy dyplomowej |
1 godzina |
Przewodniczenie komisji przeprowadzającej egzamin dyplomowy z jedną osobą |
½ godziny |
Udział w pracach komisji przeprowadzającej egzamin praktyczny dyplomowy z jedną osobą |
½ godziny |
5. Szczegółowe zasady zaliczania i wypłaty w odniesieniu do danego projektu określa rektor
w zarządzeniu.
VI. Liczebność grup studenckich
§ 8
Ustala się następujące formy zajęć zorganizowanych i liczebność grup studenckich z wyłączeniem ćwiczeń artystycznych na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej:
Symbol grupy |
Nazwa grupy |
Forma zajęć |
Liczba studentów w grupie |
W |
wykładowa |
wykłady inne niż wymienione poniżej |
wykład jest prowadzony zgodnie z planem studiów dla studentów danego kierunku studiów, w miarę możliwości należy łączyć wykłady tego samego przedmiotu dla całego wydziału lub kilku kierunków |
WS |
wykładowa specjalnościowa |
wykład specjalnościowy, wykład monograficzny, wykład w grupie przedmiotów obieralnych |
minimum 18 |
C |
ćwiczeniowa |
ćwiczenia audytoryjne |
25-30 |
K |
konwersatoryjna |
konwersatorium, ćwiczenia projektowe, ćwiczenia metodyczne, ćwiczenia ogólnorozwojowe z wychowania fizycznego, warsztaty, lektoraty języków obcych |
18-24 |
L |
laboratoryjna |
ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia terenowe, proseminarium, seminarium dyplomowe, pracownia dyplomowa, pracownia specjalistyczna, ćwiczenia nauki i doskonalenia pływania |
10-14 |
S |
seminaryjna |
seminarium wynikające z planu studiów |
10-14 |
SD |
seminarium doktorskie |
5-7 | |
SM |
seminarium metodologiczne |
10-14 | |
P |
ćwiczeń praktycznych |
ćwiczenia praktyczne, ćwiczenia artystyczne, ćwiczenia metodyczne w szkole, ćwiczenia rehabilitacji ruchowej |
8-12 |
PZ |
ćwiczeń praktycznych na Wydziale Nauk o Zdrowiu |
zajęcia praktyczne, praktyki zawodowe na kierunkach pielęgniarstwo i położnictwo |
6-8 |
§ 9
Ustala się następującą liczebność grup studenckich na zajęciach zorganizowanych z ćwiczeń artystycznych na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej:
Przedmiot |
Liczba studentów w grupie |
Fortepian |
1 |
Drugi instrument |
1 |
Dyrygowanie/Czytanie partytur |
1-2 |
Akompaniament z elementami improwizacji |
1-2 |
Improwizacja fortepianowa |
1-2 |
Emisja głosu z metodyką nauczania |
1-2 |
Interpretacja piosenki z metodyką nauczania |
1-2 |
Instrumentacja |
4-6 |
Propedeutyka kompozycji |
4-6 |
Instrumenty szkolne |
4-6 |
Harmonia klasyczna z podstawami harmonii współczesnej |
6-10 |
Kształcenie słuchu |
6-10 |
Ekspresja muzyczno-ruchowa |
6-10 |
Seminarium |
10-14 |
Zespoły wokalne |
zbiorowo |
Chór |
zbiorowo |
§ 10
Ustala się następujące formy zajęć, które mogą być realizowane częściowo bezwa nauczycieli akademickich bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Forma zajęć |
Symbol |
Projekt własny (projekt, referat, udział w pracach badawczych) |
PW |
Pakiet edukacyjny |
PE |
Kształcenie zdalne z użyciem mediów elektronicznych |
KZ |
Samokształcenie na kierunkach medycznych |
SK |
Praca dyplomowa |
PD |
§ 11
1. Podziału na grupy studenckie na każdym roku studiów dokonuje kierownik jednostki prowadzącej dany kierunek studiów z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Podziału na grupy studenckie z przedmiotów nadzorowanych i realizowanych przez jednostki międzywydziałowe dokonuje kierownik jednostki międzywydziałowej prowadzącej dane zajęcia dydaktyczne.
3. Podziału na grupy studenckie na zajęciach dydaktycznych prowadzonych dla studentów różnych kierunków na danym wydziale dokonuje dziekan.
4. Jeżeli szczególny charakter zajęć lub liczba studentów na danym roku studiów, wydziale, kierunku, specjalności nie pozwala na dokonanie podziału na grupy studenckie w liczbie określonej w § 8 lub 9 dziekan, na wniosek kierownika jednostki prowadzącej dany kierunek studiów może ustalić inną liczebność grup studenckich na dany rok akademicki, mając na uwadze uwarunkowania merytoryczne i finansowe.
5. Kierownicy jednostek prowadzących dany kierunek studiów obowiązani są dokonywać korekty liczby grup, jeżeli liczba studentów ulega zmianie w czasie trwania roku akademickiego.
§ 12
1. W szczególnych przypadkach uzasadnionych koniecznością realizacji programu nauczania na studiach I, II, III stopnia oraz jednolitych magisterskich, nauczyciel akademicki może być obowiązany prowadzić zajęcia dydaktyczne w godzinach ponadwymiarowych. Ilość tych godzin nie może przekroczyć:
a) ¼ obowiązującego pensum pracownika naukowo-dydaktycznego,
b) ½ obowiązującego pensum pracownika dydaktycznego.
2. Nauczycielowi akademickiemu, za jego zgodą, może być powierzone prowadzenie zajęć dydaktycznych na studiach I, II, III stopnia oraz jednolitych magisterskich w łącznym wymiarze nie większym niż dwukrotność obowiązującego go pensum dydaktycznego.
3. Wysokość wynagrodzenia za jedną godzinę zajęć dydaktycznych ponad ustalone pensum oraz terminy wypłat wynagrodzenia za pracę w godzinach ponadwymiarowych z tytułu realizowanych zajęć dydaktycznych określa rektor odrębnymi zarządzeniami.
§ 13
Kierownicy wszystkich jednostek organizacyjnych powinni tak organizować proces dydaktyczny, aby koszty jego realizacji (rozliczenie roku akademickiego) nie powodowały przekroczenia przychodów danej jednostki.
§ 14
Traci moc obowiązującą uchwała nr 55/2009 Senatu Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego w Kielcach z dnia 24 września 2009 r. w sprawie ustalenia zakresu obowiązków dydaktycznych nauczycieli akademickich, form zajęć dydaktycznych objętych zakresem tych obowiązków i zasad obliczania godzin dydaktycznych nauczycieli akademickich oraz liczebności grup studenckich z późn. zm wynikającymi z uchwał: nr 4/2011 Senatu Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego w Kielcach z dnia 24 lutego 2011 r. i nr 16/2011 Senatu Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego w Kielcach z dnia 31 marca 2011 r.
§ 15
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Dokumenty do pobrania:
Opublikował w BIP: | Baran Grzegorz |
Data opublikowania: | 2012-11-27 13:14:08 |
Data aktualizacji: | 2013-01-07 07:13:15 |
Liczba wyświetleń strony: 2639