Uchwała Nr 12/2015
Senatu Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach
z dnia 29 stycznia 2015 roku
w sprawie polityki finansowej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach
Na podstawie art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym (tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 572 ze zm.) oraz § 59 ust. 1 i ust. 2 pkt 18) Statutu uchwala się, co następuje:
§ 1
Ilekroć w niniejszej uchwale mowa jest o:
1) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 572 z późn. zm.),
2) Uniwersytecie lub Uczelni – rozumie się przez to Uniwersytet Jana Kochanowskiego
w Kielcach (UJK),
3) podstawowej jednostce organizacyjnej Uniwersytetu - rozumie się przez to Wydział,
4) jednostce międzywydziałowej - rozumie się przez to Studium Języków Obcych (SJO), Studium Wychowania Fizycznego i Sportu (SWFiS),
5) ogólnym zarządzie - rozumie się przez to koszty utrzymania jednostek związanych z ogólną organizacją i obsługą zadań realizowanych przez Uczelnię, w tym jednostek ogólnouczelnianych i międzywydziałowych,
6) pionie Rektora, prorektorów i kanclerza – rozumie się przez to jednostki organizacyjne podlegające Rektorowi, prorektorom i kanclerzowi zgodnie z regulaminem organizacyjnym,
7) planie przychodów i kosztów - rozumie się przez to budżet,
8) jednostce budżetującej - rozumie się przez to jednostkę organizacyjną Uniwersytetu sporządzającą budżet,
9) kosztach nieruchomości - rozumie się przez to koszty eksploatacji nieruchomości
w szczególności: energii elektrycznej, gazu, wody, ścieków, ogrzewania, sprzątania, środków czystości, konserwacji, remontów itp.,
10) limicie kosztów – rozumie się przez to kwotę, do wysokości której jednostka może wskazywać na potrzebę zaciągnięcia zobowiązania w roku obrotowym, równą sumie planowanych przychodów jednostki,
11) dysponencie kosztów – rozumie się przez to kierownika jednostki budżetującej zarządzającego jej kosztami w ramach limitu kosztów,
12) polityce finansowej - rozumie się przez to zasady finansowania kosztów ogólnego zarządu, kosztów utrzymania nieruchomości, przedsięwzięć strategicznych wymagających ponoszenia nakładów, tworzenia rezerwy na spłatę zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów, podziału dotacji pomiędzy podstawowe jednostki organizacyjne, sporządzania planów przychodów
i kosztów przez jednostki budżetujące, których celem jest efektywne zarządzanie,
13) planie naprawczym - rozumie się przez to działania zmierzające do zmniejszania kosztów
i zwiększania przychodów wraz z harmonogramem tych działań,
14) nadwyżce wypracowanej przez Wydział – rozumie się przez to dodatni wynik Wydziału powstały na skutek niewykorzystania limitu kosztów.
§ 2
1. Gospodarka finansowa prowadzona jest na podstawie planu rzeczowo-finansowego UJK oraz planów przychodów i kosztów jednostek budżetujących.
2. Plan rzeczowo-finansowy Uniwersytetu przygotowywany jest przez Rektora, opiniowany przez Senacką Komisję Rozwoju, Budżetu i Finansów, a zatwierdzany przez Senat.
3. Plan przychodów i kosztów sporządzany jest dla:
1) pionu Rektora,
2) wydziałów,
3) pionów prorektorów,
4) pionu kanclerza,
5) jednostek międzywydziałowych,
4. Plany przychodów i kosztów pionów prorektorów i kanclerza przygotowywane są odpowiednio przez prorektorów i kanclerza, opiniowane przez Komisję Rozwoju, Budżetu
i Finansów, a zatwierdzane przez Rektora.
5. Plan przychodów i kosztów wydziału przygotowywany jest przez dziekana, opiniowany przez Radę Wydziału oraz przez Komisję Rozwoju, Budżetu i Finansów, a zatwierdzany przez Rektora.
6. Plan przychodów i kosztów jednostki międzywydziałowej przygotowywany jest przez kierownika jednostki międzywydziałowej, opiniowany przez Radę Jednostki Międzywydziałowej oraz przez Komisję Rozwoju, Budżetu i Finansów, a zatwierdzany przez Rektora.
§ 3
1. Założenia do sporządzenia planu rzeczowo-finansowego UJK oraz planów przychodów
i kosztów jednostek budżetujących uchwala Senat w terminie do 30 października każdego roku. Założenia, o których mowa w zdaniu poprzednim określają w szczególności: wysokość kwoty na zobowiązania z tytułu kredytów, nakłady związane z uzyskaniem uprawnień do nadawania stopni naukowych lub utworzeniem kierunku studiów ujętych w strategii rozwojowej Uczelni.
2. Plany przychodów i kosztów jednostek budżetujących uwzględniane są przy sporządzeniu planu rzeczowo-finansowego UJK.
3. Plany przychodów i kosztów jednostek budżetujących sporządzane są według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do przedmiotowej uchwały.
4. Korekty planu rzeczowo-finansowego UJK oraz planów przychodów i kosztów jednostek budżetujących dokonuje się odpowiednio na zasadach określonych ustawą i zasadach przewidzianych dla ich przyjęcia.
§ 4
Wyliczenia limitu kosztów dla jednostek budżetujących dokonuje się według poniższych zasad:
1) z dotacji, o której mowa w art. 94 ust. 1 pkt 1) ustawy (dotacja podstawowa) oraz z przychodów z odpłatności za usługi edukacyjne, o których mowa w art. 98 ust. 1 pkt 3 ustawy, wydziela się kwotę na:
a) realizację zobowiązań z tytułu kredytów,
b) nakłady związane z uzyskaniem uprawnień do nadawania stopni naukowych i tytułu naukowego lub utworzeniem kierunków studiów, ujętych w strategii rozwojowej Uczelni,
c) utrzymanie nieruchomości,
d) koszty ogólnego zarządu.
2) kwota dotacji, o której mowa w art. 94 ust. 1 pkt 1) ustawy, pomniejszona o odpisy wymienione w punkcie 1), dzielona jest na Wydziały według sposobu określonego w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie sposobu podziału dotacji z budżetu państwa dla uczelni publicznych i niepublicznych (załącznik nr 1), bez stałej przeniesienia; ustalona w ten sposób kwota stanowi limit kosztów w zakresie kształcenia studentów studiów stacjonarnych, kształcenia uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich oraz kształcenia kadr naukowych,
3) kwota odpłatności za usługi edukacyjne, o których mowa w art. 98 ust. 1 pkt 3) ustawy pomniejszona o odpisy wymienione w punkcie 1) stanowi limit kosztów w zakresie kształcenia: studentów studiów niestacjonarnych, słuchaczy studiów podyplomowych, kursów dokształcających oraz szkoleń.
§ 5
W zarządzie dziekanów znajduje się gospodarowanie kosztami w granicach:
1) limitu wydzielonego zgodnie z § 4,
2) limitu wydzielonego na poziomie otrzymanej przez UJK dotacji, o której mowa w art. 94
ust. 1 pkt 8) ustawy (zadania związane ze świadczeniami zdrowotnymi), zgodnie z przeznaczeniem,
3) limitu wydzielonego na poziomie otrzymanych środków na działalność badawczą, pomniejszonych o odpisy kosztów pośrednich, zgodnie z obowiązującym zarządzeniem
w sprawie kosztów pośrednich w działalności badawczej,
4) limitu wydzielonego na poziomie otrzymanych odsetek od środków na badania zgromadzonych na rachunku bankowym,
5) limitu wydzielonego na poziomie otrzymanych środków z tytułu opłat za postępowanie związane z przyjęciem na studia,
6) limitu wydzielonego na poziomie 50% nadwyżki wypracowanej przez wydział
w poprzednim roku budżetowym.
§ 6
1. Ustala się następujące zasady gospodarowania dla wydziałów:
1) dziekan realizuje zatwierdzony plan przychodów i kosztów, przy zapewnieniu niezakłóconego funkcjonowania jednostki,
2) dziekan prowadzi politykę kadrową wydziału. Zatrudnienia dokonuje Rektor na wniosek dziekana,
3) do czasu otrzymania przez Uczelnię informacji o wysokości dotacji na bieżący rok budżetowy i uchwalenia korekty planu rzeczowo-finansowego, dziekan zobowiązany jest do gospodarowania przydzielonymi limitami kosztów w zakresie minimum niezbędnego do realizacji powierzonych zadań.
2. Jeżeli istnieje zagrożenie niewykonania planu przychodów lub przekroczenia planu kosztów
i wystąpienia deficytu, dziekan zobowiązany jest do niezwłocznego powiadomienia o tym Rektora oraz do przygotowania planu naprawczego wydziału.
3. Plan naprawczy wydziału jest przygotowywany przez dziekana w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty powiadomienia Rektora.
4. Rada wydziału oraz Komisja Rozwoju, Budżetu i Finansów wydaje opinię co do przygotowanego przez dziekana planu naprawczego.
5. Plan naprawczy wydziału jest zatwierdzany przez Rektora.
6. Wzór planu naprawczego zawiera załącznik nr 2 do uchwały.
7. Dziekan zobowiązany jest do składania Radzie Wydziału, Komisji Rozwoju, Budżetu i Finansów i Rektorowi półrocznych raportów o stanie realizacji planu naprawczego.
8. Jeżeli zatwierdzony plan naprawczy w odniesieniu do danego roku nie jest realizowany, zarządzającym budżetem wydziału staje się Rektor.
§ 7
W zarządzie kierownika jednostki międzywydziałowej znajduje się gospodarowanie kosztami
w granicach:
1) limitu wydzielonego zgodnie z § 4 pkt 3) (odpłatności za studia podyplomowe, kursy dokształcające oraz szkolenia),
2) limitu przyznanego przez właściwego prorektora (z limitu przyznanego dla pionu właściwego prorektora),
3) limitu wydzielonego na poziomie 50% nadwyżki wypracowanej przez jednostkę w poprzednim roku budżetowym.
§ 8
1. Ustala się następujące zasady gospodarowania dla jednostek międzywydziałowych:
2. Kierownik jednostki międzywydziałowej:
1) prowadzi politykę kadrową jednostki. Zatrudnienia dokonuje Rektor na wniosek kierownika (zaopiniowany przez właściwego prorektora),
2) odpowiada za optymalizację kosztów działalności jednostki przy zapewnieniu niezakłóconego jej funkcjonowania.
§ 9
Rektor ustala limity kosztów dla jednostek realizujących zadania ogólnego zarządu. Limit kosztów dla tych jednostek ustala się w granicach kwoty wydzielonej zgodnie z § 4 pkt 1) lit. d) uchwały.
§ 10
W zarządzie Rektora znajduje się gospodarowanie kosztami w granicach:
1) limitu wydzielonego dla pionu Rektora,
2) limitu wydzielonego na zadania związane z promowaniem Uczelni,
3) limitu wydzielonego na poziomie naliczonego w planie rzeczowo-finansowym funduszu nagród Rektora,
4) limitu wydzielonego na poziomie 50% nadwyżki wypracowanej przez wydziały
w poprzednim roku budżetowym,
5) limitu wydzielonego na poziomie kwoty zgodnie z § 4 pkt 1) lit. b) uchwały,
6) limitu wydzielonego na poziomie innych przychodów nie wymienionych
w niniejszej uchwale.
§ 11
W zarządzie prorektora ds. rozwoju i finansów znajduje się gospodarowanie kosztami
w granicach:
1) limitu wydzielonego dla pionu prorektora ds. rozwoju i finansów,
2) limitu wydzielonego na poziomie środków pochodzących ze źródeł krajowych i zagranicznych, niepodlegających zwrotowi, zgodnie z zakresem kompetencji.
§ 12
W zarządzie prorektora do spraw dydaktycznych i studenckich znajduje się gospodarowanie kosztami w granicach:
1) limitu wydzielonego dla pionu prorektora do spraw dydaktycznych i studenckich,
2) limitu wydzielonego na poziomie otrzymanej przez UJK dotacji, o której mowa w art. 94
ust. 1 pkt 11) ustawy (stwarzanie studentom i doktorantom, będącym osobami niepełnosprawnymi warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia.), zgodnie z przeznaczeniem,
3) limitu wydzielonego na poziomie otrzymanej przez UJK dotacji, o której mowa w art. 94
ust. 1 pkt 7) ustawy (bezzwrotna pomoc materialna dla studentów i doktorantów), zgodnie
z przeznaczeniem,
4) limitu wydzielonego na poziomie otrzymanej przez UJK dotacji o której mowa w art. 94b
ust. 1 pkt 5) ustawy (finansowanie zwiększenia wysokości stypendiów doktoranckich,
o których mowa w art. 200a), zgodnie z przeznaczeniem,
5) limitu wydzielonego na poziomie przychodów Akademickiego Biura Karier,
6) limitu wydzielonego na zadania kulturalno- naukowe i sportowe studentów.
§ 13
W zarządzie prorektora ds. nauki i współpracy z zagranicą znajduje się gospodarowanie kosztami
w granicach:
1) limitu wydzielonego dla pionu prorektora ds. nauki i współpracy z zagranicą,
2) limitu wydzielonego na poziomie przychodów Biblioteki Uniwersyteckiej,
3) limitu wydzielonego na poziomie przychodów Wydawnictwa Uniwersyteckiego,
4) limitu wydzielonego na poziomie przychodów Archiwum Uniwersyteckiego,
5) limitu wydzielonego na rozwój kadry naukowej.
§ 14
W zarządzie kanclerza znajduje się gospodarowanie kosztami w granicach:
1) limitu wydzielonego na poziomie kwoty zgodnie z § 4 pkt 1) lit. c),
2) limitu wydzielonego dla pionu kanclerza,
3) limitu wydzielonego na poziomie naliczonego zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
§ 15
Jeżeli w toku realizacji planu rzeczowo-finansowego UJK deficyt wykazany w rachunku zysków
i strat przekracza poziom 5% planowanej dotacji podstawowej na dany rok budżetowy, to gospodarowanie kosztami wydziałów i pozostałych jednostek budżetujących przechodzi w zarząd Rektora.
§ 16
Kwestor informuje Rektora:
1) niezwłocznie o ryzyku naruszenia dyscypliny finansowej,
2) o stanie realizacji planu rzeczowo – finansowego,
3) o innych sytuacjach stanowiących zagrożenie dla wykonania planów przychodów i kosztów przez jednostki budżetujące.
§ 17
1. Dysponenci limitów kosztów posiadają uprawnienia do dysponowania przyznanymi limitami
w granicach przewidzianych w budżetach kosztów jednostki.
2. Dysponowanie przyznanymi limitami kosztów polega na:
1) odpowiedzialności za stronę merytoryczną (legalność, rzetelność, celowość, gospodarność, przejrzystość) podejmowanych decyzji oraz dokonywanych operacji gospodarczych i finansowych, przy zachowaniu obowiązujących w tym zakresie przepisów, a w szczególności ustawy o finansach publicznych, ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, prawa o szkolnictwie wyższym, rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej uczelni publicznych, ustawy o zamówieniach publicznych oraz rozporządzenia w sprawie zakresu i trybu realizacji programu naprawczego prowadzącego do uzyskania równowagi finansowej uczelni publicznej,
2) zatwierdzaniu wydatków poprzez akceptację/podpis na zapotrzebowaniu zakupu/nabycia,
3) zabezpieczeniu funkcjonowania jednostki organizacyjnej,
4) rzetelności przedkładanych dokumentów finansowych,
5) dostosowaniu poziomu planowanych wydatków do bieżącej sytuacji finansowej Uniwersytetu (utrzymanie płynności finansowej),
6) ponoszeniu przez dysponentów odpowiedzialności za niewypełnienie przyjętych odrębnym upoważnieniem uprawnień i obowiązków.
3. Wszelkie operacje gospodarcze i finansowe przeprowadzane ze środków finansowych Uniwersytetu podlegają kontroli wstępnej kwestora, w ramach przysługujących uprawnień i odpowiedzialności ustalonej odrębnymi przepisami.
4. Dysponent ma pełny dostęp do informacji o wykorzystaniu środków ujętych w budżecie kosztów danej jednostki lub funduszu w oparciu o system finansowo- księgowy.
§ 18
1. Założenia do sporządzenia planu rzeczowo-finansowego UJK oraz planów przychodów i kosztów jednostek budżetujących na 2015 r. Senat uchwala w terminie do 28 lutego 2015 r.
2. Plan przychodów i kosztów na 2015 r. jednostki budżetujące sporządzają w terminie do 31 marca 2015 r.
§ 19
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Dokumenty do pobrania:
Opublikował w BIP: | Baran Grzegorz |
Data opublikowania: | 2015-02-04 10:46:07 |
Data aktualizacji: | 2015-02-04 10:46:08 |
Liczba wyświetleń strony: 1794