Uchwała nr 75/2015
Senatu Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach
z dnia 26 listopada 2015 roku
w sprawie określenia efektów kształcenia dla studiów trzeciego stopnia
na Wydziale Humanistycznym
Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 4) rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 24 października 2014 roku w sprawie studiów doktoranckich i stypendiów doktoranckich (Dz. U. z 2014 roku, poz. 1480) oraz § 59 ust. 2 pkt 6) lit. b) Statutu Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach uchwala się, co następuje:
§ 1
Na Wydziale Humanistycznym określa się efekty kształcenia dla studiów trzeciego stopnia
w dyscyplinie:
1) historia:
Symbole efektów kształcenia |
Opis efektów kształcenia |
Po ukończeniu studiów trzeciego stopnia na Wydziale Humanistycznym |
|
w zakresie WIEDZY |
|
W_01 |
ma zaawansowaną i rozbudowaną, uwzględniającą najnowsze osiągnięcia, wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej w dyscyplinie historia, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności badawczej |
W_02 |
zna na poziomie zaawansowanym terminologię dyscypliny naukowej historia |
W_03 |
ma zaawansowaną wiedzę uwzględniającą najnowsze osiągnięcia nauk humanistycznych i społecznych, prowadzącą do specjalizacji szczegółowej w obszarze dyscypliny historia |
W_04 |
ma zaawansowaną, uwzględniającą najnowsze osiągnięcia nauk humanistycznych i społecznych, wiedzę interdyscyplinarną, będącą wynikiem oryginalnego integrowania perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin |
W_05 |
ma zaawansowaną i zintegrowaną wiedzę o najnowszych światowych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych obejmującą obszar studiowanej dyscypliny historia, pozwalającą na samodzielne formułowanie problemów badawczych oraz ich rozwiązywanie |
W_06 |
zna na poziomie zaawansowanym i rozumie metody, techniki, szkoły badawcze właściwe dla dyscypliny historia |
W_07 |
ma podstawową wiedzę o prawnych, ekonomicznych i etycznych uwarunkowaniach działalności badawczej i pracy badacza |
W_08 |
zna główne metody oceny publikacji naukowych, projektów badawczych oraz posiada ogólną orientację w zasadach finansowania badań naukowych |
W_09 |
ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę ogólną o kompleksowej naturze języka i historycznej zmienności znaczeń |
w zakresie UMIEJĘTNOŚCI |
|
U_01 |
potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w dziedzinie nauk humanistycznych oraz specjalistami innych dziedzin, w języku rodzimym i językach obcych, a także z szerokimi kręgami społeczeństwa w celu promowania roli nauk humanistycznych w rozwoju nowoczesnego społeczeństwa wiedzy |
U_02 |
posiada zaawansowane umiejętności badawcze pozwalające na rozwiązywanie złożonych problemów naukowych oraz wniesienie oryginalnego wkładu w rozwój wiedzy i metodologii w dyscyplinie historia poprzez zaplanowanie i przeprowadzenie badań, opracowanie i interpretację ich wyników oraz ich publikację w wydawnictwach recenzowanych |
U_03 |
posiada rozwinięte umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy i poszerzania własnych kompetencji oraz podejmowania autonomicznych działań zmierzających do rozwoju intelektualnego i kierowania własnym rozwojem naukowym |
U_04 |
potrafi przy użyciu odpowiednich metod przekazywać wiedzę i kształtować umiejętności różnych grup odbiorców |
U_05 |
posiada umiejętność integrowania najnowszej wiedzy z nauk humanistycznych i społecznych oraz jej zastosowania w działalności badawczej |
U_06 |
posiada umiejętność formułowania i uzasadniania sądów o najnowszych dokonaniach naukowych i dydaktycznych w dyscyplinie historia |
U_07 |
posiada zaawansowane umiejętności dokumentowania wyników prac badawczych i tworzenia różnych typów publikacji naukowych w reprezentowanym obszarze badawczym, w języku polskim oraz języku uznawanym za podstawowy dla dyscypliny historia |
U_08 |
posiada umiejętność formułowania oryginalnych opinii krytycznych o wytworach kultury w oparciu o wiedzę naukową i doświadczenie oraz umiejętność prezentacji tekstów krytycznych w różnych formach i w różnych mediach |
U_09 |
posiada umiejętność argumentowania, formułowania własnych oryginalnych poglądów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntez problemowych |
U_10 |
potrafi sporządzić wniosek o przyznanie środków na realizację projektu badawczego związanego z wybraną problematyką badawczą |
w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH |
|
K_01 |
ma świadomość poziomu własnych koncepcji badawczych, ich oryginalności, możliwości realizacji projektu badawczego, poziomu twórczości i istotności wkładu w rozwój dyscypliny historia |
K_02 |
wykazuje kreatywność w poszukiwaniu nowych obszarów badań i kierowaniu ich przebiegiem oraz aktywnie uczestniczy w komunikacji naukowej |
K_03 |
ma świadomość przynależności do wspólnoty naukowej, konieczności kierowania się wyznaczonymi przez nią zasadami etycznymi oraz odpowiedzialności za jej rozwój i znaczenie dla kształtowania się nowoczesnego społeczeństwa wiedzy |
K_04 |
docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości oraz inicjuje i kieruje działaniami na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy |
K_05 |
jest inicjatorem i kreatorem wydarzeń kulturalnych |
K_06 |
inicjuje i kieruje działaniami na rzecz wykorzystania osiągnięć nauk humanistycznych i społecznych do rozwoju więzi społecznej na różnych poziomach |
2) językoznawstwo:
Symbole efektów kształcenia |
Opis efektów kształcenia |
Po ukończeniu studiów trzeciego stopnia na Wydziale Humanistycznym |
|
w zakresie WIEDZY |
|
W_01
|
ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej językoznawstwa, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności naukowej i zawodowej |
W_02 |
zna terminologię językoznawstwa w stopniu zaawansowanym |
W_03 |
ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię prowadzącą do specjalizacji w zakresie wybranego paradygmatu językoznawstwa |
W_04 |
zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych zjawisk językowych |
W_05 |
wykazuje się pogłębioną wiedzą o powiązaniach językoznawstwa i innych dziedzin naukowych, pozwalającą na integrowanie różnych punktów widzenia |
w zakresie UMIEJĘTNOŚCI |
|
U_01 |
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł językoznawczych |
U_02 |
posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników |
U_03 |
posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych na temat innych poglądów i szkół badawczych na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia |
U_04 |
potrafi twórczo pracować z wykorzystaniem różnych nowoczesnych kanałów, narzędzi i komputerowych technik badawczych |
U_05 |
posiada zaawansowaną umiejętność przygotowywania prac pisemnych i wystąpień ustnych, służących do prezentacji wyników badań |
U_06 |
potrafi sporządzić wniosek o przyznanie środków na realizację projektu badawczego związanego z wybraną problematyką badawczą |
w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH |
|
K_01 |
dostrzega konieczność ustawicznego kształcenia w celu podnoszenia kompetencji naukowych, poszukiwania i wdrażania nowych rozwiązań, działalności na rzecz uprawianej dyscypliny |
K_02 |
umie odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania |
K_03 |
ma świadomość przynależności do wspólnoty naukowej, konieczności kierowania się wyznaczonymi przez nią zasadami etycznymi oraz odpowiedzialności za jej rozwój i znaczenie dla kształtowania się nowoczesnego społeczeństwa wiedzy |
K_04 |
dąży do doskonalenia swojego warsztatu pracy nauczyciela akademickiego w zakresie metodyki prowadzenia zajęć dydaktycznych i wykorzystywania nowych technologii w kształceniu studentów |
3) literaturoznawstwo:
Symbole efektów kształcenia |
Opis efektów kształcenia |
Po ukończeniu studiów trzeciego stopnia na Wydziale Humanistycznym w dyscyplinie literaturoznawstwo doktorant: |
|
w zakresie WIEDZY |
|
W_01 |
ma zaawansowaną i rozbudowaną, uwzględniającą najnowsze osiągnięcia, wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności badawczej |
W_02 |
zna na poziomie zaawansowanym terminologię nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa |
W_03 |
ma zaawansowaną, uwzględniającą najnowsze osiągnięcia nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, prowadzącą do specjalizacji, wiedzę szczegółową w wybranych obszarach studiowanej dyscypliny |
W_04 |
ma zaawansowaną, uwzględniającą najnowsze osiągnięcia nauk humanistycznych, wiedzę interdyscyplinarną, będącą wynikiem oryginalnego integrowania perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin |
W_05 |
ma zaawansowaną i zintegrowaną wiedzę o najnowszych światowych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych w zakresie metod badawczych literaturoznawstwa, pozwalającą na samodzielne formułowanie problemów badawczych oraz ich rozwiązywanie |
W_06 |
zna na poziomie zaawansowanym i rozumie metody, techniki, szkoły badawcze właściwe dla literaturoznawstwa |
W_07 |
ma podstawową wiedzę o prawnych, ekonomicznych i etycznych uwarunkowaniach działalności badawczej i pracy badacza |
W_08 |
zna główne metody oceny publikacji naukowych, projektów badawczych oraz posiada ogólną orientację w zasadach finansowania badań naukowych |
W_09 |
ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę ogólną o kompleksowej naturze języka i historycznej zmienności znaczeń |
w zakresie UMIEJĘTNOŚCI |
|
a)umiejętności ogólnych |
|
Uo_01 |
potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w dziedzinie nauk humanistycznych oraz specjalistami innych dziedzin, w języku rodzimym i językach obcych, a także z szerokimi kręgami społeczeństwa w celu promowania roli nauk humanistycznych w rozwoju nowoczesnego społeczeństwa wiedzy |
Uo_02 |
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy |
Uo_03 |
posiada zaawansowane umiejętności badawcze pozwalające na rozwiązywanie złożonych problemów naukowych oraz wniesienie oryginalnego wkładu w rozwój wiedzy i metodologii literaturoznawstwa poprzez zaplanowanie i przeprowadzenie badań, opracowanie i interpretację ich wyników oraz ich publikację w wydawnictwach recenzowanych |
Uo_04 |
posiada rozwinięte umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy i poszerzania własnych kompetencji oraz podejmowania autonomicznych działań zmierzających do rozwoju intelektualnego i kierowania własnym rozwojem naukowym |
Uo_05 |
posiada umiejętność kierowania pracą zespołu naukowego, także multidyscyplinarnego i/lub multikulturowego oraz świadomość odpowiedzialności za działanie własne i innych |
Uo_06 |
potrafi przy użyciu odpowiednich metod przekazywać wiedzę i kształtować umiejętności różnych grup odbiorców |
Uo_07 |
potrafi sporządzić wniosek o przyznanie środków na realizację projektu badawczego związanego z wybraną problematyką badawczą |
b) podstawowych umiejętności humanistycznych |
|
Uh_01 |
posiada umiejętność integrowania najnowszej wiedzy z różnych dyscyplin humanistycznych oraz jej zastosowania w działalności badawczej |
Uh_02 |
posiada umiejętność formułowania i uzasadniania sądów o najnowszych dokonaniach naukowych i dydaktycznych w zakresie literaturoznawstwa |
Uh_03 |
posiada zaawansowane umiejętności dokumentowania wyników prac badawczych i tworzenia różnych typów publikacji naukowych w zakresie literaturoznawstwa, w języku polskim oraz języku uznawanym za podstawowy dla reprezentowanej dyscypliny humanistycznej |
Uh_04 |
posiada umiejętność formułowania oryginalnych opinii krytycznych o wytworach kultury w oparciu o wiedzę naukową i doświadczenie oraz umiejętność prezentacji tekstów krytycznych w różnych formach i w różnych mediach |
Uh_05 |
posiada umiejętność argumentowania, formułowania własnych oryginalnych poglądów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntez problemowych |
w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH |
|
K_01 |
ma świadomość poziomu własnych koncepcji badawczych, ich oryginalności, możliwości realizacji projektu badawczego, poziomu twórczości i istotności wkładu w rozwój reprezentowanej dyscypliny humanistycznej |
K_02 |
wykazuje kreatywność w poszukiwaniu nowych obszarów badań i kierowaniu ich przebiegiem oraz aktywnie uczestniczy w komunikacji naukowej |
K_03 |
ma świadomość przynależności do wspólnoty naukowej, konieczności kierowania się wyznaczonymi przez nią zasadami etycznymi oraz odpowiedzialności za jej rozwój i znaczenie dla kształtowania się nowoczesnego społeczeństwa wiedzy |
K_04 |
docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości oraz inicjuje i kieruje działaniami na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy |
K_05 |
jest inicjatorem i kreatorem wydarzeń kulturalnych |
K_06 |
świadomie kształtuje i pielęgnuje własne upodobania kulturalne, tak samo ma świadomość znaczenia nauk humanistycznych |
K_07 |
inicjuje i kieruje działaniami na rzecz wykorzystania osiągnięć nauk humanistycznych do rozwoju więzi społecznej na różnych poziomach |
§ 2
Uchwała wchodzi z dniem podjęcia.
Dokumenty do pobrania:
Opublikował w BIP: | Baran Grzegorz |
Data opublikowania: | 2015-12-04 11:14:37 |
Data aktualizacji: | 2015-12-04 11:15:29 |
Liczba wyświetleń strony: 1212