Uchwała nr 75/2015

Senatu Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach

z dnia 26 listopada 2015 roku

  w sprawie określenia efektów kształcenia dla studiów trzeciego stopnia
na Wydziale Humanistycznym

 

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 4) rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 24 października 2014 roku w sprawie studiów doktoranckich i stypendiów doktoranckich (Dz. U. z 2014 roku, poz. 1480) oraz § 59 ust. 2 pkt 6) lit. b) Statutu  Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach uchwala się, co następuje:

 

§ 1

 

Na Wydziale Humanistycznym określa się efekty kształcenia dla studiów trzeciego stopnia
w dyscyplinie:

 

1)      historia:

 

Symbole efektów kształcenia

Opis efektów kształcenia

Po ukończeniu studiów trzeciego stopnia na Wydziale Humanistycznym
w dyscyplinie historia doktorant:

w zakresie WIEDZY

W_01

ma zaawansowaną i rozbudowaną, uwzględniającą najnowsze osiągnięcia, wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej w dyscyplinie historia, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności badawczej

W_02

zna na poziomie zaawansowanym terminologię dyscypliny naukowej historia

W_03

ma zaawansowaną wiedzę uwzględniającą najnowsze osiągnięcia nauk humanistycznych i społecznych, prowadzącą do specjalizacji  szczegółowej w obszarze dyscypliny historia

W_04

ma zaawansowaną, uwzględniającą najnowsze osiągnięcia nauk humanistycznych i społecznych, wiedzę interdyscyplinarną, będącą wynikiem oryginalnego integrowania perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin

W_05

ma zaawansowaną i zintegrowaną wiedzę o najnowszych światowych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych obejmującą obszar studiowanej dyscypliny historia, pozwalającą na samodzielne formułowanie problemów badawczych oraz ich rozwiązywanie

W_06

zna na poziomie zaawansowanym i rozumie metody, techniki, szkoły badawcze właściwe dla dyscypliny historia

W_07

ma podstawową wiedzę o prawnych, ekonomicznych i etycznych uwarunkowaniach działalności badawczej i pracy badacza

W_08

zna główne metody oceny publikacji naukowych, projektów badawczych oraz posiada ogólną orientację w zasadach finansowania badań naukowych

W_09

ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę ogólną o kompleksowej naturze języka i historycznej zmienności znaczeń

w zakresie UMIEJĘTNOŚCI

U_01

potrafi  porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w dziedzinie nauk humanistycznych oraz specjalistami innych dziedzin, w języku rodzimym i językach obcych, a także z szerokimi kręgami społeczeństwa w celu promowania roli nauk humanistycznych w rozwoju nowoczesnego społeczeństwa wiedzy

U_02

posiada zaawansowane umiejętności badawcze pozwalające na rozwiązywanie złożonych problemów naukowych oraz wniesienie oryginalnego wkładu w rozwój wiedzy i metodologii w dyscyplinie historia poprzez zaplanowanie i przeprowadzenie badań, opracowanie i interpretację ich wyników oraz ich publikację w wydawnictwach recenzowanych

U_03

posiada rozwinięte umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy i poszerzania własnych kompetencji oraz podejmowania autonomicznych działań zmierzających do rozwoju intelektualnego i kierowania własnym rozwojem naukowym

U_04

potrafi  przy użyciu odpowiednich metod przekazywać wiedzę i kształtować umiejętności różnych grup odbiorców

U_05

posiada umiejętność integrowania najnowszej wiedzy z nauk humanistycznych i społecznych oraz jej zastosowania w działalności badawczej

U_06

posiada umiejętność formułowania i uzasadniania sądów o najnowszych dokonaniach naukowych i dydaktycznych w dyscyplinie historia

U_07

posiada zaawansowane umiejętności dokumentowania wyników prac badawczych i tworzenia różnych typów publikacji naukowych w reprezentowanym obszarze badawczym, w języku polskim oraz języku uznawanym za podstawowy dla dyscypliny historia

U_08

posiada umiejętność formułowania oryginalnych opinii krytycznych o wytworach kultury w oparciu o wiedzę naukową i doświadczenie oraz umiejętność prezentacji tekstów krytycznych w różnych formach i w różnych mediach

U_09

posiada umiejętność argumentowania, formułowania własnych oryginalnych poglądów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntez problemowych

U_10

 potrafi sporządzić wniosek o przyznanie środków na realizację projektu badawczego związanego z wybraną problematyką badawczą

w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH

K_01

ma świadomość poziomu własnych koncepcji badawczych, ich oryginalności, możliwości realizacji projektu badawczego, poziomu twórczości i istotności wkładu w rozwój dyscypliny historia

K_02

wykazuje kreatywność w poszukiwaniu nowych obszarów badań i kierowaniu ich przebiegiem oraz aktywnie uczestniczy w komunikacji naukowej

K_03

ma świadomość przynależności do wspólnoty naukowej, konieczności kierowania się wyznaczonymi przez nią zasadami etycznymi oraz odpowiedzialności za jej rozwój i znaczenie dla kształtowania się nowoczesnego społeczeństwa wiedzy

K_04

docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości oraz inicjuje i kieruje działaniami na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy

K_05

jest inicjatorem i kreatorem wydarzeń kulturalnych

K_06

inicjuje i kieruje działaniami na rzecz wykorzystania osiągnięć nauk humanistycznych i społecznych do rozwoju więzi społecznej na różnych poziomach

 

2)      językoznawstwo:

 

Symbole efektów kształcenia

Opis efektów kształcenia

Po ukończeniu studiów trzeciego stopnia na Wydziale Humanistycznym
w dyscyplinie językoznawstwo doktorant:

w zakresie WIEDZY

W_01

 

ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej językoznawstwa, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności naukowej i zawodowej

W_02

zna terminologię językoznawstwa w stopniu zaawansowanym

W_03

ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię  prowadzącą do specjalizacji w zakresie wybranego paradygmatu językoznawstwa

W_04

zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych zjawisk językowych

W_05

wykazuje się pogłębioną wiedzą o powiązaniach językoznawstwa i innych dziedzin naukowych, pozwalającą na integrowanie różnych punktów widzenia

w zakresie UMIEJĘTNOŚCI

U_01

potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł językoznawczych

U_02

posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników

U_03

posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych na temat innych poglądów i szkół badawczych na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia

U_04

potrafi twórczo pracować z wykorzystaniem różnych nowoczesnych kanałów, narzędzi i komputerowych technik badawczych

U_05

posiada zaawansowaną umiejętność przygotowywania prac pisemnych i wystąpień ustnych, służących do prezentacji wyników badań

U_06

 potrafi sporządzić wniosek o przyznanie środków na realizację projektu badawczego związanego z wybraną problematyką badawczą

w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH

K_01

dostrzega konieczność ustawicznego kształcenia w celu podnoszenia kompetencji naukowych, poszukiwania i wdrażania nowych rozwiązań, działalności na rzecz uprawianej dyscypliny

K_02

umie odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania

K_03

ma świadomość przynależności do wspólnoty naukowej, konieczności kierowania się wyznaczonymi przez nią zasadami etycznymi oraz odpowiedzialności za jej rozwój i znaczenie dla kształtowania się nowoczesnego społeczeństwa wiedzy

K_04

dąży do doskonalenia swojego warsztatu pracy nauczyciela akademickiego w zakresie metodyki prowadzenia zajęć dydaktycznych i wykorzystywania nowych technologii w kształceniu studentów

 

3)       literaturoznawstwo:

 

Symbole efektów kształcenia

Opis efektów kształcenia

Po ukończeniu studiów trzeciego stopnia na Wydziale Humanistycznym w dyscyplinie literaturoznawstwo doktorant:

w zakresie WIEDZY

W_01

ma zaawansowaną i rozbudowaną, uwzględniającą najnowsze osiągnięcia, wiedzę                  o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności badawczej

W_02

zna na poziomie zaawansowanym terminologię nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa

W_03

ma zaawansowaną, uwzględniającą najnowsze osiągnięcia nauk humanistycznych                 w zakresie literaturoznawstwa, prowadzącą do specjalizacji, wiedzę szczegółową                  w wybranych obszarach studiowanej dyscypliny

W_04

ma zaawansowaną, uwzględniającą najnowsze osiągnięcia nauk humanistycznych, wiedzę interdyscyplinarną, będącą wynikiem oryginalnego integrowania perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin

W_05

ma zaawansowaną i zintegrowaną wiedzę o najnowszych światowych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych w zakresie metod badawczych literaturoznawstwa,  pozwalającą na samodzielne formułowanie  problemów badawczych oraz ich rozwiązywanie

W_06

zna na poziomie zaawansowanym i rozumie metody, techniki, szkoły badawcze właściwe dla literaturoznawstwa

W_07

ma podstawową wiedzę o prawnych, ekonomicznych i etycznych uwarunkowaniach działalności badawczej i pracy badacza

W_08

zna główne metody oceny publikacji naukowych, projektów badawczych oraz posiada ogólną orientację w zasadach finansowania badań naukowych

W_09

ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę ogólną o kompleksowej naturze języka                              i historycznej zmienności znaczeń

w zakresie UMIEJĘTNOŚCI

a)umiejętności ogólnych

Uo_01

potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych                ze specjalistami w dziedzinie nauk humanistycznych oraz specjalistami innych dziedzin, w języku rodzimym i językach obcych, a także z szerokimi kręgami społeczeństwa w celu promowania roli nauk humanistycznych w rozwoju nowoczesnego społeczeństwa wiedzy

Uo_02

potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje                      z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy

Uo_03

posiada zaawansowane umiejętności badawcze pozwalające na rozwiązywanie złożonych problemów naukowych oraz wniesienie oryginalnego wkładu w rozwój wiedzy i metodologii literaturoznawstwa poprzez zaplanowanie i przeprowadzenie badań, opracowanie i interpretację ich wyników oraz ich publikację w wydawnictwach recenzowanych

Uo_04

posiada  rozwinięte umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy i  poszerzania własnych kompetencji oraz podejmowania autonomicznych działań zmierzających                do rozwoju intelektualnego i kierowania własnym rozwojem naukowym

Uo_05

posiada umiejętność kierowania pracą zespołu naukowego, także multidyscyplinarnego i/lub multikulturowego oraz  świadomość  odpowiedzialności za działanie własne i innych

Uo_06

 potrafi przy użyciu odpowiednich metod przekazywać wiedzę i kształtować umiejętności różnych grup odbiorców

Uo_07

 potrafi sporządzić wniosek o przyznanie środków na realizację projektu badawczego związanego z wybraną problematyką badawczą

b) podstawowych umiejętności humanistycznych

Uh_01

posiada umiejętność integrowania najnowszej wiedzy z różnych dyscyplin humanistycznych oraz jej zastosowania w działalności badawczej 

Uh_02

posiada umiejętność formułowania i uzasadniania sądów o najnowszych dokonaniach naukowych i dydaktycznych w zakresie literaturoznawstwa

Uh_03

posiada zaawansowane umiejętności dokumentowania wyników prac badawczych                     i tworzenia różnych typów publikacji naukowych w zakresie literaturoznawstwa, w języku polskim oraz języku uznawanym za podstawowy dla reprezentowanej dyscypliny humanistycznej

Uh_04

posiada umiejętność formułowania oryginalnych opinii krytycznych o wytworach kultury w oparciu o wiedzę naukową i doświadczenie oraz umiejętność prezentacji tekstów krytycznych w różnych formach i w różnych mediach

Uh_05

posiada umiejętność argumentowania, formułowania własnych oryginalnych poglądów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntez problemowych

w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH

K_01

 ma świadomość poziomu własnych koncepcji badawczych, ich oryginalności, możliwości realizacji projektu badawczego, poziomu twórczości i istotności wkładu               w rozwój reprezentowanej dyscypliny humanistycznej

K_02

wykazuje kreatywność w poszukiwaniu nowych obszarów badań i kierowaniu                     ich przebiegiem oraz aktywnie uczestniczy  w komunikacji naukowej

K_03

ma świadomość przynależności do wspólnoty naukowej, konieczności kierowania się wyznaczonymi przez nią zasadami etycznymi oraz odpowiedzialności za jej rozwój i znaczenie dla kształtowania się nowoczesnego społeczeństwa wiedzy

K_04

docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości oraz inicjuje i kieruje działaniami  na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy

K_05

jest inicjatorem i kreatorem wydarzeń kulturalnych

K_06

świadomie kształtuje i pielęgnuje własne upodobania kulturalne, tak samo                            ma świadomość znaczenia nauk humanistycznych

K_07

inicjuje i kieruje działaniami na rzecz wykorzystania osiągnięć nauk humanistycznych do rozwoju więzi społecznej na różnych poziomach

 

 

 

§ 2

Uchwała wchodzi z dniem podjęcia.

 

Dokumenty do pobrania:

 

metryczka

Opublikował w BIP:Baran Grzegorz
Data opublikowania:2015-12-04 11:14:37
Data aktualizacji:2015-12-04 11:15:29

Liczba wyświetleń strony: 1221

Kilka słów o UJK

Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach jest jednym z 16 uniwersytetów państwowych w Polsce, jedynym w województwie świętokrzyskim.

Oferuje kształcenie na poziomie studiów licencjackich, magisterskich, doktoranckich i podyplomowych.

Nasz profil na Facebook
Tweeter
YouTube
Radio Fraszka