Zakończone przetargi

Świadczenie usług pocztowych

Świadczenie usług pocztowych

Przetarg nieograniczony

  • Termin składania ofert: 2016.04.11 11:00
  • Termin otwarcia ofert: 2016.04.11 11:15
  • Termin związania ofertą: 30 dni
  • Miejsce składania ofert: Oferty należy składać w siedzibie Zamawiającego : Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, ul. Żeromskiego 5, Kancelaria Ogólna, 25-369 Kielce
  • Informacja o zamiarze zawarcia umowy ramowej: nie dotyczy
  • Informacja o zamiarze ustanowienia dynamicznego systemu zakupów: nie dotyczy
  • Informacja dotycząca zastosowania aukcji elektronicznej: nie dotyczy
  • Miejsce realizacji: Kielce
  • Termin realizacji: 24 miesiące
  • Wymagania: 1.Zamawiający nie dopuszcza składania ofert częściowych. 2.Zamawiający przewiduje udzielenie zamówień uzupełniających zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt. 6) ustawy Pzp. Zamówienie uzupełniające stanowić będzie nie więcej niż 50 % wartości zamówienia podstawowego i polegać będzie na powtórzeniu tego samego rodzaju zamówienia. 3.Zamawiający nie dopuszcza składania ofert wariantowych. 4.Zamawiający nie przewiduje zawarcia umowy ramowej 5. Zamawiający nie przewiduje przeprowadzenia aukcji elektronicznej. 6.Zamawiający nie przewiduje zwrotu kosztów udziału w postępowaniu. 7.Wszelkie rozliczenia między Zamawiającym a Wykonawcą będą prowadzone w złotych polskich .
  • Warunki udziału w postepowaniu: VII. WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWA¬NIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW 1. Warunki udziału w postępowaniu: 1) Zgodnie z zapisem art. 22 ust. 1 ustawy Pzp o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają warunki dotyczące: a) posiadania uprawnień do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania, tj.:posiadania wpisu do rejestru operatorów pocztowych prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej uprawniającego do wykonywania działalności pocztowej w obrocie krajowym i zagranicznym zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe (Dz. U. z 2012 poz. 1529 ze zm.) b) posiadania wiedzy i doświadczenia, tj.:wykażą się minimum dwoma usługami polegającymi na świadczeniu usług pocztowych objętych przedmiotem zamówienia, którą Wykonawca w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy- w tym okresie, wykonał, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonuje, o wartości nie mniejszej niż: 150 000,00 zł brutto każda usługa oraz załączą dokumenty potwierdzające, że te usługa została wykonane należycie; c) dysponowania odpowiednim potencjałem technicznym oraz osobami zdolnymi do wykonania zamówienia. Zamawiający nie precyzuje szczegółowego warunku w tym zakresie, ogólny warunek zostanie uznany za spełniony w oparciu o oświadczenie Wykonawcy zgodne z treścią art.22 ust. 1 ustawy pzp. d) sytuacji ekonomicznej i finansowej. Zamawiający nie precyzuje szczegółowego warunku w tym zakresie, ogólny warunek zostanie uznany za spełniony w oparciu o oświadczenie Wykonawcy zgodne z treścią art.22 ust. 1 ustawy pzp. UWAGA!!! W przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia warunki wynikające z art. 22 ust.1 muszą zostać spełnione łącznie przez wszystkich Wykonawców. Każdy z wykonawców wspólnie ubiegających o udzielenie zamówienia musi spełniać warunek określony w art. 24 ust.1., art. 24 ust. 2 pkt 5. ustawy Pzp. Wykonawca może polegać na wiedzy i doświadczeniu, lub zdolnościach finansowych innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączącego go z nimi stosunków. Wykonawca w takiej sytuacji zobowiązany jest udowodnić Zamawiającemu, iż będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia w szczególności przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonaniu zamówienia lub inne dokumenty określające:  zakres dostępnych Wykonawcy zasobów innego podmiotu,  sposób wykorzystania zasobów innego podmiotu przez Wykonawcę przy wykonaniu zamówienia,  charakter stosunku, jaki będzie łączył Wykonawcę z innym podmiotem,  zakres i okres udziału innego podmiotu w wykonywaniu zamówienia. 2) Zgodnie z zapisem art. 26 ust. 2a ustawy Pzp, Wykonawca wykaże odpowiednio, że nie później niż na dzień składania ofert, spełnia warunki, o których mowa w art. 22 ust 1 i brak podstaw do wykluczenia z powodu niespełniania warunków, o których mowa w art. 24 ust. 1., art. 24 ust. 2 pkt 5 i art. 24b ust 3 ustawy Pzp. 2. Opis sposobu dokonywania oceny spełniania warunków: 1) W celu potwierdzenia spełniania w/w warunków Wykonawca zobowiązany jest złożyć stosowne oświadczenia i dokumenty wymienione w pkt. VIII Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. 2) Z treści załączonych oświadczeń i dokumentów winno wynikać jednoznacznie, że Wykonawca spełnił w/w warunki. 3) Ocena spełnienia w/w warunków dokonana zostanie zgodnie z formułą „spełnia/ nie spełnia”, w oparciu o informacje zawarte w oświadczeniach i dokumentach załączonych do oferty. 4) Wykonawcy, którzy nie wykażą spełniania warunków udziału w postępowaniu zostaną wykluczeni z postępowania. 5) Z udziału z postępowania wyklucza się Wykonawców, którzy podlegają wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 i 2 ustawy. 6) Ofertę Wykonawcy wykluczonego, uznaje się za odrzuconą zgodnie z art. 24 ust. 4. VIII. WYKAZ OŚWIADCZEŃ I DOKUMENTÓW, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU. Do oferty muszą być dołączone niżej wymienione dokumenty: VIII.1. W celu wykazania spełniania przez Wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy Pzp do oferty należy dołączyć: 1) Aktualny wpis do rejestru operatorów pocztowych prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe (Dz. U. z 2012 poz. 1529 ze zm.). 2) Oświadczenie z art. 22 ust. 1 ustawy, sporządzonego wg zał. Nr 2 do SIWZ. 3) Wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, głównych usług (co najmniej dwie usługi odpowiadające swoim rodzajem, usłudze stanowiącej przedmiot zamówienia), w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy– w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których usługa została wykonana (sporządzonego wg zał. Nr 3 do SIWZ), oraz załączeniem dowodów, czy usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie. UWAGA!! 1.Zamawiający nie będzie oceniał zrealizowanych lub realizowanych usług o wartości poniżej wymaganej (wartości poszczególnych usług nie będą sumowane). Załączone dokumenty winny w sposób jednoznaczny wskazywać wykazane usługi oraz potwierdzać ich należyte wykonanie 2.W przypadku usług realizowanych- doświadczeniem wykonawcy są usługi zrealizowane do daty składania ofert w niniejszym postępowaniu. Wykonawca podaje wartość wykonanych/zrealizowanych usług w ramach wykonywanej umowy, nie zaś łączną wartość umowy. 3.Zgodnie z § 1 ust.2 pkt 1 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. poświadczenie w odniesieniu do nadal wykonywanych usług powinno być wydane nie wcześniej niż na 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert. VIII.2. O udzielenie zamówienia mogą się ubiegać Wykonawcy, którzy nie podlegają wykluczeniu z postępowania i zgodnie z art. 26 ust. 2a ustawy Pzp, wykażą brak podstaw do wykluczenia z art. 24 ust. 1 i z art. 24 ust. 2 pkt. 5: W celu wykazania braku podstaw do wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia Wykonawcy w okolicznościach, o których mowa w art. 24 ust. 1 ustawy Pzp do oferty należy dołączyć: 1) Oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia Wykonawcy z postępowania, sporządzonego wg zał. Nr 4 do SIWZ. 2) Aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy pzp, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert. W celu wykazania braku podstaw do wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia Wykonawcy w okolicznościach, o których mowa w art. 24 ust. 2 pkt. 5 ustawy Pzp do oferty należy dołączyć: 3) Listę podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331 z późn. zm.) lub informacja o tym, że Wykonawca nie należy do grupy kapitałowej wg załącznika nr 5 do SIWZ; Uwaga!!! A. Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zamiast dokumentów, o których mowa w pkt. 2)- składa dokument lub dokumenty wystawione w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, potwierdzające odpowiednio, że nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości, wystawione nie wcześniej niż 6 miesiące przed upływem terminu składania ofert, B. Jeżeli w kraju miejsca zamieszkania osoby lub w kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, nie wydaje się dokumentów, o których mowa powyżej, zastępuje się je dokumentem zawierającym oświadczenie, w którym określa się także osoby uprawnione do reprezentacji wykonawcy, złożone przed właściwym organem sądowym, administracyjnym albo organem samorządu zawodowego lub gospodarczego odpowiednio kraju miejsca zamieszkania osoby lub kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, lub przed notariuszem. Przepisy odnośnie terminu wystawienia stosuje się odpowiednio. C. Jeżeli Wykonawca, wykazując spełnianie warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy Pzp, polega na zasobach innych podmiotów na zasadach określonych w art. 26 ust. 2b ustawy Pzp, a podmioty te będą brały udział w realizacji części zamówienia, Zamawiający żąda od Wykonawcy przedstawienia w odniesieniu do tych podmiotów dokumentów wymienionych w pkt VIII.2. VIII.3. Oprócz dokumentów wymienionych powyżej, do oferty należy załączyć: 1) W przypadku, gdy oferta jest podpisywana przez pełnomocnika-pełnomocnictwo. 2) Oświadczenie o pracach przeznaczonych do podwykonania (w przypadku, gdy Wykonawca będzie realizował przedmiot zamówienia z udziałem podwykonawców) (wzór oświadczenia stanowi zał. Nr 6 do SIWZ).
  • Wadium: 4000 PLN
  • Kryteria wyboru: cena:100 %
  • Specyfikacja: Specyfikację istotnych warunków zamówienia można odebrać w siedzibie zamawiającego Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Dział Zamówień Publicznych, ul. Żeromskiego 5, 25-369 Kielce lub ze strony internetowej Zamawiającego: www.ujk.edu.pl z zakładki aktualne przetargi.
  • Cena specyfikacji: 0 PLN

Przedmiotem zamówienia jest Świadczenie usług pocztowych tj. Przyjmowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek pocztowych oraz ich ewentualny zwrot do nadawcy.
Wymienione wyżej usługi wykonywane będą zgodnie z przepisami określonymi w:
a)ustawie z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe (Dz. U. z 2012 poz. 1529 ze zm.),
b)Rozporządzeniu Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 26 listopada 2013 r. w sprawie reklamacji usługi pocztowej (Dz.U. z 2013r. poz.1468),
c)ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2016 r., poz. 23),
d)Rozporządzeniu Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 29 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków wykony-wania usług powszechnych przez operatora wyznaczonego (Dz.U. z 2013 r. poz. 545).
e)międzynarodowych przepisów pocztowych: Regulamin Generalny Światowego Związku Pocztowego wraz z załącznikiem - Regulaminem wewnętrznym Kongresów, Światowa Konwencja Pocztowa wraz z Protokołem końcowym, Porozumienie dotyczące pocztowych usług płatniczych (Dz.U. z 2015 poz 1522 Regulaminu poczty listowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 108, poz. 744),
f)innych powszechnie obowiązujących aktach prawnych związanych z realizacją usług będących przedmiotem Umowy,
g)postanowieniach niniejszej specyfikacji istotnych warunków zamówienia (zwanej dalej: „SIWZ”).
Szczegółowy opis dot. przedmiotu zamówienia zawiera załącznik nr 1 do SIWZ . Orientacyjne zestawienie rodzaju i ilości poszczególnych przesyłek zawiera załącznik nr 1 do wzoru formularza ofertowego (zał. 11).

Zamawiający dopuszcza możliwość dokonania zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie, której dokonano wyboru Wykonawcy wyłącznie w sytuacji:
1.Ewentualnej zmiany podwykonawców, z zastrzeżeniem posiadania przez tych podwykonawców, co najmniej takich samych właściwości, kwalifikacji, co podwykonawca wykazany w ofercie (dot. przypadku, w którym Wykonawca posługuje się potencjałem podwykonawcy).
2.Zmiany terminu wykonania usługi w trakcie realizacji przedmiotu zamówienia (z przyczyn, na które Wykonawca nie miał wpływu np. w przypadku klęski żywiołowej, zjawisk atmosferycznych, siły wyższej itp.).
3.Zmiany obowiązujących przepisów, jeżeli konieczne będzie dostosowanie treści umowy do aktualnego stanu prawnego.
4. Zmiany wynagrodzenia Wykonawcy w przypadku:
1)Ustawowej zmiany stawki podatku VAT od towarów i usług w okresie obowiązywania umowy.
2)Zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie art.2 ust. 3-5 ustawy
z dnia 10 października 2002 r- o minimalnym wynagrodzeniu za pracę,
3)Zmiany zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym , ubezpieczeniu zdrowotnemu, lub zmiany w wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne – pod warunkiem, że zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania zamówienia. Zmiana o której mowa w zdaniu poprzednim wymaga formy aneksu do umowy.
5. Zmiana wynagrodzenia o której mowa w pkt. 4. 2) i 3) nastąpi wyłącznie po przedłożeniu przez Wykonawcę dowodów potwierdzających wpływ zmian o których mowa w pkt. 4. 2) i 3) na koszty wykonania zamówienia przez Wykonawcę.
6.Zmiany o których mowa w pkt.4 obowiązywać będą:
• W przypadku pkt. 1) od daty wejścia w życie zmienionych przepisów o podatku od towarów i usług, dotyczyć będą niezrealizowanej części zamówienia, przy czym kwota wynagrodzenia netto Wykonawcy nie ulegnie zmianie.
• W przypadku pkt 4. 2) i 3) od pierwszego dnia miesiąca następującego po przedłożeniu dowodów potwierdzających wpływ zmian o jakich mowa w pkt. 4. 2) i 3) na koszty wykonania zamówienia przez Wykonawcę, nie wcześniej jednak niż od wprowadzenia w życie przepisów dotyczących zmiany minimalnego wynagrodzenia za pracę lub zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniom zdrowotnym lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne. W przypadku zmian o których mowa w pkt. 4. 2) i 3) wynagrodzenie wykonawcy ulegnie zmianie o wartość wykazanych całkowitych kosztów ponoszonych przez Wykonawcę z tego tytułu.
7.Zmiany cen w przypadku, kiedy zmiana ta będzie korzystna dla Zamawiającego tzn. na cenę niższą (na pisemny wniosek jednej ze stron).
8.Rezygnacji dot. odbioru przesyłek z któregokolwiek obiektu Zamawiającego,
9.Wyłączenie miesiąca świadczenia usługi.
Ogłoszenie zostało przesłane i opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 01.04.2016 r. pod nr 33671-2016
Zamieszczone na tablicy ogłoszeń w siedzibie Zamawiającego oraz na stronie internetowej Uczelni: www.ujk.edu.pl w dniu 01.04.2016 r.
UWAGA Kielce dnia 07.04.2016 r.
Pytania i odpowiedzi do niniejszego postępowania
Pytanie nr 1
Zamawiający wskazał, iż będzie oceniał oferty na podstawie jednego kryterium „ceny" o wadze 100%. Wykonawca wskazuje, iż zgodnie z art 91 ust. 2a ustawy Pzp, który został wprowadzony nowelizacją ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 29 sierpnia 2014 r: kryterium ceny może być zastosowane jako jedyne kryterium oceny ofert jeżeli przedmiot zamówienia jest powszechnie dostępny oraz ma ustalone standardy jakościowe, z zastrzeżeniem art 76 ust. 2, a w przypadku zamawiających, o których mowa w art 3 ust. 1 pkt 1 i 2, jeżeli dodatkowo wykażą w załączniku do protokoł postępowania, w jaki sposób zostały uwzględnione w opisie przedmiotu zamówienia koszty ponoszone w całym okresie korzystania z przedmiotu zamówienia. Analiza powyższego przepisu pozwala na stwierdzenie, iż kryterium ceny może być zastosowane jako jedyne kryterium oceny ofert, jeżeli przedmiot zamówienia jest powszechnie dostępny oraz ma ustalone standardy jakościowe (wyjątek stanowi postępowanie prowadzone w trybie licytacji elektronicznej). Pojęcie „powszechności" oraz „ustalonych standardów jakościowych ? należy oceniać w świetle treści art. 70 ustawy Pzp. W piśmiennictwie wskazuje się, iz te pojęcia powinny być interpretowane w sposób ścisły oraz muszą być spełnione łącznie. Ustawa Pzp nie określa bliżej co należy rozumieć przez "usługi, dostawy powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych". Kierując się wykładnią językową, ustawowe pojęcie "powszechnie dostępny" należałoby rozumieć jako „dotyczący wszystkich, wszystkiego", pospolity, masowy, seryjny, popularny. Podobnie, pod pojęciem „ustalone standardy jakościowe" należy rozumieć: typy lub gatunki (dostaw/usług) dokładnie określone, znormalizowane, odpowiadające przeciętnym, standardowym, a nie specyficznym wymaganiom (normom), nie wymagające indywidualnego podejścia.
Przez „powszechną dostępność dostaw lub usług" należy rozumieć zatem oferowanie dóbr o pożądanej charakterystyce przez liczne podmioty na rynku, co umożliwia łatwy dostęp do tych dóbr praktycznie nieograniczonej grupie konsumentów, co z kolei łączy się wprost z powszechną konsumpcją takich dóbr czy usług.
Biorąc pod uwagę stan faktyczny niniejszej sprawy, po przeprowadzeniu analizy postanowień SIWZ należy stwierdzić, iż Zamawiający dokonał dopasowania warunków świadczenia usług objętych przedmiotem zamówienia do własnych wymagań, co w związku z tym pozbawia przedmiot Postępowania waloru powszechności i ustalonych standardów jakości w rozumieniu art. 70 ustawy Pzp, o którym mowa powyżej. Zamawiający wymaga indywidualnego podejścia, ze względu na to, że warunki świadczenia usług pocztowych określone zostały z uwzględnieniem specyficznych potrzeb Zamawiającego, na co wskazują przykładowo wymogi odnośnie:
1)odbioru korespondencji wychodzącej bezpośrednio z siedziby zamawiającego nadania jej w placówce przez operatora;
2) posiadania placówki nadawczej w określonej odległości od siedziby zamawiającego
3) opłacania przesyłek przy użyciu maszyny do frankowania.
Powyższe wskazuje, że przedmiot zamówienia opisany przez zamawiającego nie jest powszechnie dostępny i nie ma ustalonych standardów jakościowych. Co prawda operator wyznaczony może zaoferować część albo nawet całość usług pocztowych jako usługi powszechne w rozumieniu ustawy Prawo pocztowe, jednakże ponieważ mamy do czynienia z postępowaniem konkurencyjnym (przetarg nieograniczony), w którym mogą uczestniczyć operatorzy alternatywni, nie można z góry określać, że świadczenie powszechnych usług pocztowych w rozumieniu ustawy Prawo pocztowe jest przedmiotem niniejszego postępowania. Operator wyznaczony dokonuje zaś indywidualnej oceny, czy przedmiot zamówienia spełnia parametry usługi powszechnej, czy też usługi umownej.
Jak stwierdziła Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 20 października 2014 r., KIO 2026/14”świadczenie powszechnych usług pocztowych jest obszarem działalności zastrzeżonym do wyłącznej kompetencji operatora wyznaczonego, czyli Przystępującego. Gdyby zatem przedmiotem zamówienia było świadczenie powszechnych usług pocztowych, to udzielanie zamówienia w procedurze przetargowej pozbawione byłoby racjonalnych podstaw, skoro i tak mógłby w niej uczestniczyć tylko jeden wykonawca - operator wyznaczony, bowiem tylko on mógłby spełnić warunek udziału w Postępowaniu w postaci posiadania uprawnień do wykonywania działalności polegającej na świadczeniu powszechnych usług pocztowych. Należy ponadto zauważyć, że już z samej istoty powszechnej usług pocztowej wynika, że jest ona świadczona na rzecz bliżej nieokreślonego kręgu odbiorców (stąd - zdaniem Izby - określa się ją mianem "powszechnej"). W przedmiotowej sprawie wyłącznym odbiorcą takiej usługi będzie pewna grupa podmiotów w imieniu i na rzecz których działa Zamawiający, co wyklucza zamawianą usługę z kręgu usług powszechnych".
W związku z powyższym niezgodne z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych jest ustanawianie w postępowaniach na usługi pocztowe jako jedynego kryterium ceny.
Ustawa Pzp w art 91 ust. 2 wskazuje na przykładowe kryteria oceny ofert, które mogą być stosowane przez zamawiających obok kryterium ceny. Mogą być to kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, w szczególności jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, aspekty środowiskowe, społeczne, innowacyjne, serwis, termin wykonania zamówienia oraz koszty eksploatacji. Ponadto z uwagi na to , że usługi pocztowe są usługami niepriorytetowymi, kryteria oceny ofert moga dotyczyć również właściwości wykonawcy, w szczególnościjego wiarygodności ekonomicznej, technicznej lub finansowej (por. art. 5 ust. 1 ustawy Pzp).Wykonawca wskazuje, iż ustawodawca nadając nowe brzmienie art. 91 ust. 2 ustawy Pzp, położył wyraźny nacisk na posługiwanie się kryteriami społecznymi w ramach wyboru oferty najkorzystniejszej, co potwierdził również w uzasadnieniu do ustawy, gdzie wskazane zostało, że obecna sytuacja, w której zamówienia publiczne są udzielane podmiotom omijającym nakaz z art. 22 § 11 Kodeksu pracy jest demoralizująca. Okazuje się bowiem, że pomimo jasnego nakazu przepisu prawa, to samo państwo,które to prawo ustanowiło wspiera omijących przepisy. Innymi słowy samo państwo lekceważy ustanowione przez siebie prawo. Z pragmatycznego punktu widzenia skutki są nawet dalej idące Praworządni przedsiębiorcy są stopniowo eliminowani z rynku zamówień publicznych. Tolerowanie nieformalnego zatrudnienia na rynku zamówień publicznych niesie za sobą osłabienie pewności obrotu gospodarczego.Koszty tego procesu ponoszą nie tylko pracodawcy, ale także ich pracownicy, system zabezpieczenia społecznego, system opieki zdrowotnej i w konsekwencji - budżet państwa. [. . .} Obecny stan wymaga pilnej i radykalnej poprawy. Stosowanie kryterium zatrudnienia przekłada się więc na lepszą kondycję społeczeństwa. w tym na obszarze działania Zamawiającego.
Kryterium społeczne przekłada się również na poprawę jakości usługi. W przypadku usług pocztowych bardzo istotny jest czynnik ludzki dla należytego wykonania tych usług. Zdaniem Wykonawcy wyższą jakość usługi można osiągnąć poprzez wykonywanie usługi za pomocą osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Pracownicy, jako podlegający służbowo pracodawcy, są objęci nadzorem przełożonego, organizacją pracy, szkoleniami, co pozwala na lepszą jakość usługi.
Jednocześnie należy wskazać, że aby kryterium społeczne (lub jakiekolwiek inne) miało znaczenie w postępowaniu, jego waga nie może być pozorna (tj. kilka procent), lecz zdaniem wykonawcy powinna wynosić minimum 20-30%.
Czy mając na uwadze powyższe Zamawiający dokona modyfikacji treści SIWZ poprzez dodanie obok kryterium ceny „kryterium społecznego", przez które należy rozumieć liczbę osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy (cały etat), którym zostanie powierzona realizacja przedmiotu zamówienia w zakresie doręczania i wydawania przesyłek, tj. doręczyciele-listonosze, osoby wydające korespondencję oraz w związ z powyższym dokona odpowiednich zmian w specyfikacji istotnych warunków zamówienia?
Odpowiedź 1
Wykonawcy zajmujący się świadczeniem usług pocztowych (w tym również pytający) definiują usługi pocztowe jako powszechne. Opierając się na wykładni językowej terminu „powszechna dostępność”, rozumianego jako dotyczący wszystkich, wszystkiego, pospolity, masowy, seryjny, popularny określa się, że usługi powszechnie dostępne to te, które jako dobra popularne są wszędzie na rynku oferowane i wykonywane przez wszystkich wykonawców działających w określonej branży. Można je nabywać bez względu na miejscowość i czas. W konsekwencji przez „powszechną dostępność dostaw lub usług” należy rozumieć oferowanie dóbr o pożądanej charakterystyce przez liczne podmioty na rynku, co umożliwia łatwy dostęp do tych dóbr praktycznie nieograniczonej grupie konsumentów, co z kolei łączy się wprost z powszechną konsumpcją takich dóbr czy usług (zob. uchwała KIO z 5 października 2011 r., sygn. akt KIO/KD 75/11).
Dostawy lub usługi powszechnie dostępne dotyczą dóbr popularnych, zaspokajających potrzeby wszystkich kategorii odbiorców publicznych I prywatnych na terenie całego kraju. Rynek jest nimi nasycony, wszędzie I ciągle są oferowane jako dobra łatwo dostępne, które można nabyć na rynku lokalnym lub regionalnym. Takie stanowisko wynika z uchwały Krajowej Izby Odwoławczej z 17 kwietnia 2009 r., syg.akt KIO/KU10/09
A zatem aby daną dostawę czy usługę zakwalifikować jako powszechnie dostępną, musi ona służyć każdemu do zaspokajania jego bieżących potrzeb. Jednocześnie o dostępności usługi nie świadczy to, od ilu podmiotów na rynku można ją kupić, ale to, czy usługa ta służy bieżącemu użytkowi przeciętnego odbiorcy.
Według stanowiska Izby z uchwały z 15 czerwca 2011 r. (sygn. akt KIO/KD 49/11) przyjąć należy, że usługi „powszechnie dostępne "to te, które są przez rynek często oferowane, a więc duża jest ich podaż, a przez to są nietrudne do zdobycia. Możemy do nich zaliczyć usługi, które poprzez swoją powszechność znane są przeciętnemu nabywcy, a przez szeroką dostępność ukształtowany jest rynek oraz ich standard, który dla przeciętnego klienta jest łatwy do zdefiniowania.Charakteru powszechnej dostępności nie wykazują takie przedmioty zamówienia, których nie sposób nabyć bezproblemowo, posiadające indywidualnie dostosowane cechy, takich cech nie znajdujemy w usługach pocztowych.
W uchwale Izby z 5 października 2011 r. (sygn. akt KIO/KD 75/11) stwierdzono, że „ustalone standardy jakościowe” to znormalizowane cechy dostaw lub usług, spełniające przeciętne wymagania stawiane dla danego asortymentu (grupy towarowej), dzięki którym nie jest wymagane indywidualne podejście do ich wykonania. Wskazane trzy punkty, które mają być przykładem specyficznych potrzeb, są od dłuższego czasu standardem w świadczonych usługach pocztowych, nie są niczym nadzwyczajnym czy wymagającym szczególnego podejścia do wykonania usługi.
Biorąc powyższe pod uwagę zapisy w SIWZ pozostają bez zmian. Tym bardziej iż indywidualne wymagania Zamawiającego wskaznae w zapytaniu, nie powodują utraty przez przedmiot zamówienia przymiotów powszechnej dostępności i zmian standardów jakościowych.

Pytanie 2
Czy Zamawiający dopuszcza usługę pośrednictwa w świadczeniu usług pocztowych tzn. wykonawca będzie dostarczał przesyłki do operatora wyznaczonego w celu ich nadania?
Taka sytuacja powoduje, że zamawiający nie otrzyma od potencjalnego wykonawcy usługi pocztowej, lecz usługę pośrednictwa w świadczeniu usługi pocztowej Natomiast przedmiotem zamówienia jest świadczenie właśnie usług pocztowych, a nie jakichkolwiek innych usług, w tym pośrednictwo w świadczeniu usług pocztowych.
W rzeczywistości, w tak ukształtowanym stanie faktycznym to operator wyznaczony świadczył będzie w całości usługę pocztową. Rola potencjalnego wykonawcy, który realizowałby niniejsze zamówienie w oparciu o usługi pocztowe operatora wyznaczonego sprowadzałaby się do roli Przy takim sposobie realizacji zamówienia pozycja prawna zamawiającego wynikająca z przepisów Prawa pocztowego zasadniczo ulega zmianie:
1.Zamawiający wymagał, aby wykonawca świadczył usługę pocztową Tymczasem:
1) Przyjmowanie,
2) Sortowanie,
3) Przemieszczanie
4) Doręczenie
przesyłek zamawiającego nastąpi przez operatora wyznaczonego, a nie przez potencjalnego wykonawcę. Wszystkie elementy, które składają się na usługę pocztową będą leżały w gestii operatora wyznaczonego. Potencjalny wykonawca (poza operatorem wyznaczonym) nie realizowałby żadnego elementu usługi pocztowej.
2.Wykonawca zamówienia publicznego nie będzie odpowiedzialny za jakość usługi pocztowej. Przepisy Prawa pocztowego mają zastosowanie tylko 1 wyłącznie do świadczenia usług pocztowych. Skoro usługę pocztową w przedmiotowej sytuacji świadczyć będzie operator wyznaczony, a nie podmiot, któremu udzielono zamówienia, to podmiot taki naturalnie nie ponosi odpowiedzialności na mocy postanowień Prawa pocztowego.
3. Zgodnie z art. 32 Prawa Pocztowego przesyłkę pocztową, której nie można doręczyć adresatowi, operator pocztowy, który zawarł z nadawcą umowę o świadczenie usługi pocztowej, zwraca nadawcy Za czynności związane ze zwrotem przesyłki operator ten może żądać uiszczenia opłaty w wysokości określonej w cenniku usług pocztowych albo w cenniku usług powszechnych albo w umowie. To element występujący w przypadkach odmowy przyjęcia przesyłki przez adresata bądź nieodebrania przesyłki po awizacji w określonym przepisami czasie. Stawka opłaty za zwrot przesyłki rejestrowanej po wyczerpaniu możliwości doręczenia/wydania odbiorcy, której nadanie zostało opłacone znaczkiem pocztowym, pobierana byłaby na podstawie oraz zgodnie z cennikiem usług powszechnych w obrocie krajowym i zagranicznym od Nadawcy tj. Zamawiającego. Opłata zostanie pobrana w formie gotówki, przed wydaniem przesyłki przez listonosza. Dla Zamawiającego skutkuje to powstaniem
Dodatkowych opłat nieprzewidzianych w SIWZ.
4. Nie będzie możliwe spełnienie świadczenia w zakresie zwrotupotwierdzeń odbioru do zamawiającego. W sytuacji nadawania przesyłek poleconych z potwierdzeniem odbioru za pośrednictwem operatora wyznaczonego wykonawca nie będzie w stanie spełnić wymagan postawionych przez zamawiającego bowiem nie ma żadnego wpływu na termin zwrotu potwierdzeniaodbioru, ani też faktycznie tego potwierdzenia nie doręczy ( doreczy je pracownik operatora wyznaczonego u którego było faktyczne nadanie)
5. Zamawiający będzie zobowiązany do podziału korespondencji i tworzenia odrębnych dokumentów nadawczych dla przesyłek nadawanych w imieniu i na rzecz zamawiającego przez wykonawcę.
6. Zamawiający będzie zobowiązany do nanoszenia przez zamawiającego innych nadruków/znaków opłaty na przesyłkach, które będą nadawane u różnych operatorów.
7. Przy takiej formie realizacji zamówienia zamawiający akceptuje ryzyko związane z opóźnieniem nadania przesyłek przez operatora pocztowego, dla których dzień nadania przesyłki ma być ostatnim dniem na zachowanie terminu określonego w kpc, kpk, kpa? W takiej sytuacji to zamawiający poniesie konsekwencje wynikające z niedochowania terminu złożenia pisma w ostatnim dniu.
8. Zamawiający będzie musiał dokonać rozliczeń z pośrednikiem w zakresie zwrotu poniesionych opłat na rzecz operatora wyznaczonego za zwroty przesyłek. Generuje to określone skutki rozliczenia na gruncie podatku VAT. Ustawa o podatku VAT przewiduje dwie możliwości rozliczenia kosztów poniesionych przez jeden podmiot ale związanych z działalnością innego podmiotu:
Poprzez refakturowanie (art.8 ust 2a ustawy o VAT) bądź,na zasadzie zwrotu kosztów (art. 29a ust. 7 pkt 3 ustawy o VAT)
Zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym przez renomowanych doradców podatkowych, a wynikającym z obowiązujących przepisów oraz licznym orzecznictwie w kwestiach podatkowych w przypadku kosztów ponoszonych przez zamawiającego na rzecz operatora wyznaczonego z tytułu zwrotów nieodebranych przesyłek brak będzie podstaw do refakturowania. Zamawiający jako nadawca przesyłek będzie bowiem w takiej sytuacji nabywcą i ostatecznym beneficjentem usług operatora wyznaczonego. Zamawiający będzie wówczas występował jako nabywca usług we własnym imieniu i na własną rzecz, nie zaś jako podmiot biorący udział w świadczeniu usług na rzeczosoby trzeciej - faktycznego beneficjenta usługi, jak to zostało określone w art.8 ust. 2a ustawy o VAT.
Natomiast zwrot kosztów, o którym mowa w art. 29a ust. 7 pkt 3 ustawy o VAT, jest dokonywany poza rozliczeniami VAT. Zgodnie ze wspomnianym przepisem, „podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku". Dla zastosowania tej regulacji konieczne jest wystawienie wystąpienie podatnika działającego w imieniu i na rzecz podmiotu, za który poniósł koszty. Czy w tej sytuacji zamawiający świadczy usługi dla innego operatora pocztowego? W naszej ocenie koszt poniesione na rzecz operatora wyznaczonego będą poniesione we własnych imieniu przez zamawiającego.
Jednym z obowiązków nałożonych na podatnika VAT jest dokumentowanie czynności podlegających opodatkowaniu VAT dokonanych na rzecz podmiotów za pomocą faktur (art 106b ust. 1). Przepisy podatkowe szczegółowo regulują sposób wystawienia faktury, a także zakres danych, jakie powinny zostać ujęte na fakturze. Zgodnie z art. 106e ust. 1 ustawy o VAT, faktura powinna zawierać m.in. datę wystawienia, imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy, nazwę(rodzaj) towaru lub usługi, miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług.
Odpowiedź 2
Nie, zamawiający nie dopuszcza usługi pośrednictwa w świadczeniu usług pocztowych. Zamawiająco jasno sprecyzował w SIWZ w opisie przedmiotu zamówienia czego oczekuje od potencjalnego wykonawcy.
Pytanie 3
Czy Zamawiający uzna za dopuszczalne nadawanie przesyłek Zamawiającego przez wyłonionego w przetargu Wykonawcę u innego operatora pocztowego bez zawarcia z nim stosownej umowy, o której mowa w art 35 ust. 1 Prawa pocztowego?
W ocenie składającego zapytanie dane dotyczące podmiotów korzystających z usług pocztowych oraz dane dotyczące faktu i okoliczności świadczenia usług pocztowych lub korzystania z tych usług objęte są tajemnicą pocztową zgodnie z art. 41 ust. 1 Prawa pocztowego. Nie mogą więc poza przykładami wynikającymi z ustawy, być ujawniane przez operatora pocztowego podmiotom trzecim, w tym także innym operatorom. Czy w przypadku powierzenia przez jednego operatora pocztowego przesyłki pocztowej innemu operatorowi bez zawarcia stosownej umowy o współpracę Zamawiający uzna, ze działanie to stanowi naruszenie tajemnicy pocztowej?

Odpowiedź 3
W oparciu o art. 35 ust.1 ustawy Prawo Pocztowe Operator pocztowy, który zawarł z nadawcą umowę o świadczenie usługi pocztowej, może (…) powierzyć dalsze wykonanie usługi innemu operatorowi pocztowemu na podstawie umowy o współpracę zawieranej w formie pisemnej oraz Zgodnie z art. 36a, ust.1 ustawy Pzp Wykonawca może powierzyć wykonanie części zamówienia podwykonawcy, należy jednak zaznaczyć, że za właściwą realizację usług objętych przedmiotem zamówienia odpowiada wybrany w drodze niniejszego postępowania Wykonawca. Dodać również należy , że jeżeli ubiegający się o udzielenie niniejszego zamówienia wykonawca przewiduje taką sytuację to zgodnie z treścią ustwy Pzp ( art.36b ust.1) i zapisami SIWZ ( część VI) zobowiązany jest wskazać w ofercie tę część zamówienia , której wykonanie zamierza powierzyć podwykonawcy.
Pytanie 4
Zamawiający, jako uczelnia publiczna realizująca zadania własne (obowiązkowe i fakultatywne) oraz zlecone (z mocy regulacji ustawowej) wymaga w treści ogłoszenia, by każda jednostka Wykonawcy była czynna przez co najmniej 8 godzin w ciągu każdego dnia roboczego
Czy Zamawiający może ograniczyć zapisy ust. 4 Załącznika nr 1 - Przedmiotu zamówienia do pracy placówek pocztowych Wykonawcy na terenie każdej gminy w kraju we wszystkie dni robocze, przez co najmniej 6 godzin dziennie? Wykonawca ma na celu doręczanie przesyłek a nie ich awizowanie. Jednak w przypadku konieczności odbioru przesyłki w placówce Wykonawcy
zaproponowany zapis pozwoli na bezproblemowy odbiór awizowanych przesyłek osobom, które pracują dłużej niż do godziny 16:00.
Zgodnie z Prawem Pocztowym oraz przepisami powszechnie obowiązującymi, operator wyznaczony ma zapewnić dostęp do placówek pocztowych zlokalizowanych na terenie kraju we wszystkie dni robocze, z wyjątkiem sobót, co najmniej 5 dni w tygodniu, a jeżeli w tygodniu przypada dzień ustawowo wolny od pracy, liczba ta może być odpowiednio niższa bez konkretnych ograniczeń godzinowych.
Do przepisów regulujących świadczenie powszechnej usługi pocztowej to brak jest istotnych argumentów przemawiających, aby takze w zakresie przedziału godzinowego pracy placówek nie zastosować się do powszechnie obowiązujących przepisów w zakresie dostępności do placówek operatora świadczącego również usługi powszechne.
Odpowiedź 4
Zamawiający w SIWZ nie wskazuje w tym zakresie przedziału czasowego “od-do” dla placówek operatora , a jedynie ilość godzin (8h) od poniedziałku do piątku z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy.

Pytanie 5
Zapisy ust. 5 pkt.2 Załącznika nr 1 - Przedmiotu zamówienia określają maksymalne wymiary przesyłki listowej w gabarycie B. Czy Zamawiający może dokonać zmiany w/w zapisu na następujący:
„Maksimum - suma długości, szerokości i wysokości nie może być większa niż 900 mm, przy czym największy z tych wymiarów (długość) nie może przekroczyć 600 mm"?
Odpowiedź 5
Tak, zamawiający dopuszcza taką zmianę i dokona korekty zapisu

Pytanie 6
Wykonawca uważa za niestosowne zapisy § 1 ust. 4 oraz § 3 ust. 1 pkt. 8.
Zamawiający jako państwowa uczelnia wyższa - instytucja zaufania publicznego kształtująca młodych obywatel! Rzeczypospolitej Polskiej nie może uzurpować sobie prawa do wybiórczego stosowania przepisów powszechnie obowiązującego prawa w tym regulaminów Wykonawcy wyłonionego w drodze postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Wykonawca wnioskuje o wykreślenie z § 1 ust. 4 zapisu: „z zastrzeżeniem, ze postanowienia regulaminów mniej korzystne dla zamawiającego od postanowień niniejszej umowy lub sprzeczne z warunkami zawartymi w przedmiotowej umowie, SIWZ oraz ofercie Wykonawcy uważa się za nieobowiązujące" oraz wykreślenie w całości § 3 ust. 1 pkt. 8.
Odpowiedź 6
Stosownie do art. 21 ust 1 ustawy prawo pocztowe "Operator pocztowy, z zastrzeżeniem art. 49, określa w regulaminie świadczenia usług pocztowych lub w umowach o świadczenie usług pocztowych warunki wykonywania i korzystania z usług pocztowych na podstawie umów o świadczenie usług pocztowych" W myśl natomiast art. 49 ust 1 ustawy Prawo Pocztowe "Operator wyznaczony określa w regulaminie świadczenia usług powszechnych warunki ich świadczenia oraz ogólne warunki dostępu do tych usług".
Wobec powyższego zapis § 1 ust 4 otrzymuje brzmienie:
Wykonawca zobowiązany jest do świadczenia usług pocztowych na warunkach i w terminach określonych w niniejszej umowie, ofercie Wykonawcy oraz w aktach prawnych regulujących świadczenie usług pocztowych w tym wymienionych § 3 ust. 1 niniejszej Umowy, a także regulaminach świadczenia usług pocztowych obowiązujących u Wykonawcy, z zastrzeżeniem, że postanowienia regulaminów mniej korzystne dla Zamawiającego od postanowień niniejszej umowy lub sprzeczne z warunkami zawartymi w przedmiotowej umowie, SIWZ oraz ofercie Wykonawcy uważa się za nieobowiązujące. Zastrzeżenie o jakim mowa w zdaniu poprzednim nie dotyczy regulaminu usług powszechnych który wszedł w życie na skutek braku sprzeciwu Prezesa UKE

Pytanie 7
Czy Zamawiający dopuszcza dodanie do treści zapisu ust. 14 Załącznika nr 1 - Przedmiotu Zamówienia i§ 2 pkt. 2 umowy informacji o treści:
W przypadku uzasadnionych zastrzeżeń w stosunku do już odebranych przesyłek (np. nieprawidłowe opakowanie, brak pełnego adresu, niezgodność wpisów w dokumentach nadawczych z wpisami na przesyłkach, brak znaków opłaty itp.) Wykonawca bez zbędnej zwłoki wyjaśnia je z Zamawiającym.
Brak możliwości wyjaśnienia zastrzeżeń, o których mowa lub ich usunięcia w dniu odbioru przesyłek od Zamawiającego powoduje, iż nadanie przesyłek przez Wykonawcę nastąpi w dniu następnym lub ich całkowitym usunięciu przez Zamawiającego"?
Odpowiedź 7
Paragraf 2 ust. 2 otrzymuje brzmienie.
W przypadku uzasadnionych zastrzeżeń w stosunku do już odebranych przesyłek (np. nieprawidłowe opakowanie, brak pelnego adresu, niezgodność wpisów w dokumentach nadawczych z wpisami na przesyłkach, brak znaków opłaty - itp.), Wykonawca bez zbędnej zwłoki wyjaśnia z Zamawiającycm telefonicznie lub mailem (adres: kancelaria@ujk.edu.pl)
Zamawiajacy nie wyraża zgody na wprowadzenie do treści przepisu zdania drugiego z propozycji wykonawcy, z uwagi na fakt, iż data uznania przesyłki za nadaną winna odpowiadać dacie pobrania przesyłek przez Zamawiającego, tak aby uniknać uchybienia koniecznym do zachowania terminom.

Pytanie 8
§ 4 ust. 1 Projektu Umowy Zamawiający określił łączne maksymalne wynagrodzenie Wykonawcy za wykonanie przedmiotu zamówienia. Wykonawca proponuje dodanie zapisu obligującego Zamawiającego do kontrolowania kwoty przeznaczonej na realizację zamówienia określonej w powyższych zapisach i wypowiedzenia umowy w odpowiednim momencie nie dopuszczając do przekroczenia w/w kwoty.
Czy Zamawiający wyraża zgodę na wprowadzenie dodatkowego zapisu do§ 4 ust. 1 o treści?:
„Obowiązek nadzorowania wartości przedmiotu umowy spoczywa na Zamawiającym, któremu przysługuje prawo do rozwiązania umowy przed okresem określonym § 8 nie dopuszczając do przekroczenia maksymalnej kwoty przeznaczonej na realizację Umowy."
Odpowiedź 8
Dotychczasowa treść paragrafu 8 stanowić będzie ust. 1. Po ust. 1 w paragrafie 8 dodaje się ustęp dwa w brzmieniu
„Obowiązek nadzorowania wartości przedmiotu umowy spoczywa na Zamawiającym, któremu przysługuje prawo do rozwiązania umowy przed okresem określonym § 8 ust 1 nie dopuszczając do przekroczenia maksymalnej kwoty przeznaczonej na realizację Umowy."
Z uwagi na powyższą zmianę w § 8 w § 4 nie wprowadza się zmian.

Pytanie 9
Czy Zamawiający może odstąpić od zapisów§ 7 ust. 1, 5 i 8 Projektu Umowy? Wykonawca uznaje za wystarczające pozostawienie postanowień regulujących odpowiedzialność operatora pocztowego na zasadach określonych w ustawie Prawo pocztowe (uniknięcie sytuacji podwójnego karania).
W § 7 Zamawiający określił kary umowne jako 10% wynagrodzenia maksymalnego znajdującego się § 4 ust. 1 oraz 50 % opłaty należnej za świadczenie usługi odbioru korespondencji dla danej Jednostki organizacyjnej Zamawiającego w okresie rozliczeniowym.
W ocenie Wykonawcy powyższe kary są zbyt wysokie i wadliwie skonstruowane, ponieważ kara umowna nie powinna być obliczana od całkowitego wynagrodzenia wykonawcy określonego w umowie - wynagrodzenia, które zostało zaoferowane w oparciu o szacunkowe wyliczenia ilości przesyłek przez Zamawiającego (który zresztą zastrzegł w treści dokumentacji przetargowej, że liczba przesyłek pocztowych oraz dodatkowych usług może zmieniać się w zależności od potrzeb Zamawiającego a Zamawiający nie jest zobowiązany do nadawania wszystkich rodzajów przesyłek i skorzystania ze wszystkich rodzajów usług).
Nadto, w odniesieniu do wysokości kary umownej, Wykonawca pragnie wskazać na orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej; w orzeczeniu KIO/UZP1839/09 z dnia 19 lutego 2012 r. KIO badała ustalenia w zakresie kar umownych i uwzględniła odwołanie, nakazując zamawiającemu dokonanie w tym zakresie modyfikacji treści SIWZ. W ocenie Izby, o karze rażąco wygórowanej można mówić w sytuacji, gdy jej wysokość przekracza granice motywacji wykonawcy do realizacji zamówienia i stanowi przyczynek dla zamawiającego do wzbogacenia się. Podobnie Izba orz w sprawie KIO 2631/12 oraz KIO 2655/12: „zamawiający może, o ile nie wykracza poza unormowanie art. 353(1)k.c„ dowolnie sformułować postanowienia umowne także w zakresie kar umownych. zależnie od sytuacji faktycznej i swoich potrzeb. Jednak, zgodnie z ogólnymi zasadami prawa cywilnego, do których w przypadku regulacji dotyczących umowy odwołuje się p.z.p., nie można prawa podmiotowego nadużywać". Tym samym, wobec powyższego, Wykonawca wnosi o:
a) rezygnację z dublowania kar umownych - wykreślenie § 7 ust. 1, ust. 5 i ust. 8 Projektu umowy,
b) pozostawienie zapisów o karach umownych obliczanych w oparciu o zapisy i zasady wynikające z ustawy Prawo Pocztowe.

Odpowiedź 9
Paragraf 7 umowy otrzymuje brzmienie:
1. Zamawiający obciąży Wykonawcę karą umowną w wysokości 5 % maksymalnego wynagrodzenia określonego w § 4 ust. 1 w przypadku, gdy Zamawiający odstąpi od Umowy w całości lub w części z powodu okoliczności, za które odpowiada Wykonawca lub w przypadku gdy Wykonawca odstąpi od Umowy w całości lub w części z przyczyn nieleżących po stronie Zamawiającego.
2. Zapłata kar umownych nie wyklucza dochodzenia przez Zamawiającego odszkodowania na zasadach ogólnych ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (tj. Dz. U. z 2014 poz. 121 ze zm.), z modyfikacjami wynikającymi z art. 87 i następnych ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe (Dz. U. z 2012 poz. 1529 ze zm.)
3. W przypadku utraty, ubytku, uszkodzenia przesyłki bądź niewykonania lub nienależytego wykonania którejkolwiek ze świadczonych usług pocztowych, Zamawiający złoży pisemna reklamację o tym fakcie u Wykonawcy. Zamawiającemu przysługuje odszkodowanie i/lub zwrot opłaty na zasadach określonych w art. 87 do art. 96 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe (Dz. U. z 2012 poz. 1529 ze zm.).
4. Zamawiający zapłaci Wykonawcy odsetki ustawowe za każdy dzień opóźnienia, w przypadku niedotrzymania umówionego terminu płatności wynagrodzenia.
5. Zamawiającemu przysługuje kara umowna za niezgłoszenie się po odbiór przesyłek w oznaczonym dniu, w wysokości 200 zł za każdy przypadek.
6. Wykonawca nie ponosi odpowiedzialności za opóźnione odebranie przesyłek lub ich nieodebranie w przypadku działania siły wyższej, która uniemożliwi ich odbiór, przewóz i nadanie.
7. W przypadku nienależytego wykonywania przez Wykonawcę przedmiotu Umowy Zamawiający zastrzega sobie prawo wypowiedzenia Umowy ze skutkiem natychmiastowym, po uprzednim pisemnym wezwaniu do usunięcia naruszeń.
Pytanie 10
Czy Zamawiający może w § 8 Projektu Umowy wskazać konkretną datę zakończenia obowiązywania Umowy?
Odpowiedź 10
Paragraf 8 ust 1 otrzymuje brzmienie:
Umowa będzie obowiązywać od dnia 02.05.2016 r. do dnia 02.05.2018, z zastrzeżeniem iż umowę uważa się za zakończoną w dniu, w którym nastąpiło wyczerpanie kwoty maksymalnego wynagrodzenia, o którym mowa w § 4 ust. 1 Umowy.

Pytanie 11
§ 1O Projektu Umowy pkt. 3 Zamawiający zakazuje potencjalnemu Wykonawcy dostosowywania treściumowy do aktualnego stanu prawnego. Biorąc pod uwagę, że przedmiot zamówienia ma być realizowany przez okres 24 miesięcy Zamawiający nie może zmuszać Wykonawcy do działania wbrew prawu, które w przeciągu tak długiego czasu może być modyfikowane.
W nawiązaniu do pytania 6 oraz w odniesieniu do powyższego Wykonawca wnosi o wykreślenie § 1O pkt. 3 Projektu Umowy.
Odpowiedź 11
Obecna treść przepisu umozliwia zmianę umowy w celu dostosowania jej do ewentualnej zmiany przepisów prawa. Wobec powyższego treść § 10 ust 3 projektu umowy pozostaje bez zmian.

Pytanie 12
Zamawiający w § 6 pkt 3. Projektu Umowy określa termin płatności faktury VAT 21 dni od dnia otrzymania prawidłowo wystawionej faktury VAT.
Wykonawca informuje, iż faktury za usługi pocztowe wystawiane są za pośrednictwem scentralizowanego systemu informatycznego, którego wymogi określają takie kryteria jak termin wystawienia faktury, datę wysłania faktury do klienta, jak również termin płatności będący w ścisłej zależności z terminami sporządzanie faktury. Termin płatności faktury od daty wystawienia z tytułu świadczonych usług został wprowadzony ze względu na zapewnienie prawidłowego funkCjonowania systemu fakturowania wykonawcy. Takie rozwiązanie daje możliwość oszacowania terminów wpływu środków oraz opóźnień w ich płatnościach.
W związku z powyższym Wykonawca wnosi o modyfikację zapisu określając termin płatnościfaktury VAT na 14 dni od daty jej otrzymania.
Odpowiedź 12
Zamawiający nie wyraża zgody na proponowaną zmianę zapisu.

Pytanie 13
Czy Zamawiający może zastąpić zapis § 6 ust. 4 na następujący:
„Za dzień zapłaty przyjmuje się dzień wpływu środków na rachunek bankowy Wykonawcy"?
Odpowiedź 13
Nie, Zamawiający nie zmieni zapisu.

Pytanie 14
Czy Zamawiający wymaga od Wykonawcy wystawienia 8 faktur dla jednostek organizacyjnych wskazanych w załączniku nr 2 do Projektu Umowy?
Odpowiedź 14
Tak. Dla każdej jednostki organizacyjnej zamawiającego, wymienionej w załączniku nr 2 do projektu umowy.

Pytanie 15
Czy Zamawiający może dokonać poniższych zmian w Formularzu rzeczowo - cenowym?:
a) poprawić w kolumnie 8 zapis na „Wartość netto (kol. 6 x kol. 7)"
b) dodać kolumnę „Wartość podatku VAT",
c) określić w pozycjach 58-60 rodzaj obrotu pocztowego na krajowy lub zagraniczny
Niedokonanie poprawek formularza oferty przez Zamawiającego uniemożliwia wycenę oferty prz potencjlanego Wykonawcę.
Odpowiedź 15
Tak. Poprawioną wersję formularza zamawiający zamieszcza jako kolejny załącznik do ogłoszenia na swojej stronie www.ujk.edu.pl

Pytanie 16
Przedmiotem zamówienia jest świadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym.
W definicji usługi pocztowej (art 2 ust. 1 ustawy Prawo pocztowe) nie mieści się pojęcie „dostarczania przesyłek pocztowych w godzinach od ... do ... ", którą Zamawiający wskazuje w treści załącznika nr 2 do projektu umowy. Zamawiający wskazuje godziny doręczania przesyłek przychodzących do Zamawiającego. Wykonawca informuje, że zgodnie z zapisami ustawy Prawo Pocztowe art 46 ust 2 pkt. 5 zobowiązany jest do doręczania przesyłek co najmniej w każdy dzień roboczy i nie mniej niż 5 dni w tygodniu z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy. Jednocześnie Wykonawca informuje, że zobowiązanie operatora wyznaczonego do doręczania przesyłek w określonych godzinach w istotny sposób narusza zapisy art. 46 ust. 2 pkt. 1, który obliguje go do świadczenia usług powszechnych w sposób jednolity w porównywalnych warunkach. Ponadto, doręczanie korespondencji do Zamawiającego nie jest prz postępowania, a obowiązkiem ustawowym Wykonawcy jako
operatora wyznaczonego i dotyczy przesyłek nadanych za jego pośrednictwem. Dodatkowo zwracamy uwagę, że doręczenie przesyłki jest konsekwencją umowy zawartej z Nadawcą w chwili jej nadania, natomiast Zamawiający występuje w tym wypadku w roli adresata i nie jest stroną umowy o nadawanie.
Wobec powyższego Wykonawca prosi o modyfikację zapisu w zakresie rezygnacji z określania konkretnych godzin doręczania przesyłek nadchodzących do oddziałów Zamawiającego, gdyż nie stanowi to przedmiotu umowy pomiędzy Zamawiającym a Wykonawcą.
Odpowiedź 16
Zamawiający nie zgadza się na modyfikację powyższego zapisu, ponieważ wskazane w SIWZ godziny doręczania i odbioru korespondencji są ściśle związane z godzinami pracy osób odpowiedzialnych za obsługę pocztową w poszczególnych obiektach Uczelni..

Pytanie 17
Czy Zamawiający dopuszcza zmiany cen jednostkowych w poszczególnych pozycjach wpisanych przez wykonawcę w Formularzu rzeczowo-cenowym, w sytuacji spowodowanej zmianami cen tych pozycji, zgodnie z przedłożonym przez wykonawcę dokumentem zatwierdzającym te zmiany prz Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej lub w sposób dopuszczony przez Prawo pocztowe?
Wychodząc naprzeciw intencjom ochrony interesów zamawiającego, poddajemy pod rozwagę uzupełnienie treści § 6 projektu umowy o zapis następującej treści:
„W przypadku zmiany obowiązujących cenników przez Wykonawcę i braku ich akceptacji ze strony Zamawiającego, umowa ulega rozwiązaniu ze skutkiem albo na ostatni dzień miesiąca kalendarzowego po miesiącu, w którym Wykonawca poinformował Zamawiającego o zmianie cenników, albo na dzień wskazany przez Zamawiającego z tym zastrzeżeniem, iż dzień ten Zamawiający wskazać musi nie później niż w ciągu 5 dni od dnia kiedy dowiedział się o zmianie obowiązujących cenników. W okresie trwania wypowiedzenia umowy, ceny za wykonane usługi Wykonawca będzie naliczał zgodnie z obowiązującymi u Wykonawcy cennikami. Akceptacja nowych cenników przez Zamawiającego dla swej skuteczności wymaga wyraźnego oświadczenia na piśmie, złożonego przez osoby uprawnione do działania w imieniu Zamawiającego. Brak takiego pisemnego oświadczenia uznaje się za brak akceptacji nowych cenników skutkujący rozwiązaniem umowy'.
Powyższa propozycja nie stanowiłaby zmiany istotnych postanowień ewentualnej umowy i jest zgodna zarówno z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, jak i Kodeksu cywilnego.
Jednocześnie pragniemy zwrócić uwagę, iż Wykonawca jako operator wyznaczony zobowiązany do świadczenia powszechnych usług pocztowych (które objęte są przedmiotem zamówienia) nie może swobodnie ustalać cen za świadczenie tego typu usług. Art 57 ustawy Prawo pocztowe wyznacza ścisły reżim ustalania opłat za świadczenie powszechnych usług pocztowych.
Zatem w przypadku zmian cen w trakcie wykonywania umowy zawartej w wyniku rozstrzygnięcia przedmiotowego postępowania, w świetle postanowień zawartych w ogłoszeniu, Wykonawca zmuszony będzie do świadczenia powszechnych usług pocztowych z naruszeniem przepisów ustawowych, nie tylko z zakresu Prawa pocztowego, ale także cywilnego, czy antymonopolowego. Taki stan rzeczy byłby niedopuszczalny zarówno ze względu na ustawowe obowiązki ciążące na Wykonawcy jako operatorze
wyznaczonym, jak również ze względu na narażenie Wykonawcy na odpowiedzialność odszkodowawczą, której zakres trudno przewidzieć. Czy w związku z faktem, że zgodnie z zapisami ustawy Prawo pocztowe, operator wyznaczony ustala wysokość opłat za świadczone usługi powszechne czyniąc to na podstawie „kosztów ich świadczenia" oraz w sposób przejrzysty i niedyskryminujący (art. 53 ust. 1 ustawy Prawo pocztowe) - możliwe jest wprowadzenie w treść ogłoszenia zapisów dopuszczających możliwość zmiany cen jednostkowych świadczenia usług, zatwierdzonych przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, a wprowadzonych na podstawie stosownych aktów wewnętrznych Wykonawcy?
Odpowiedź 17
W odpowiedzi na pytanie 17 Paragraf 6 umowy otrzymuje brzmienie:

§ 6
1. Rejestry i Zestawienia odebranych przesyłek z uwzględnieniem ich rodzajów i wagi oraz zestawienia innych usług objętych przedmiotem Umowy wraz z podaniem ilości, potwierdzone przez upoważnionego przedstawiciela Zamawiającego, stanowić będą podstawę wystawienia faktury.
2. Faktury VAT będą wystawiane odrębnie dla każdej jednostki organizacyjnej Zmawiającego.
3. Wypłata wynagrodzenia nastąpi w terminie 21 dni od dnia otrzymania przez Zamawiającego prawidłowo wystawionej faktury VAT, przelewem na rachunek bankowy wskazany przez Wykonawcę. W przypadku, gdy Wykonawca nie doręczy faktury, w terminie o którym mowa w § 5 ust. 3 umowy, 21 dniowy termin zapłaty rozpoczyna bieg licząc od następnego dnia roboczego od daty doręczenia faktury.
4. Za dzień zapłaty przyjmuje się dzień obciążenia rachunku bankowego Zamawiającego.
5. Załącznikami do każdej faktury VAT będą specyfikacje przesyłek nadanych przez poszczególne jednostki Zamawiającego, przyporządkowane właściwej jednostce organizacyjnej Zamawiającego zgodnie z Załącznikiem nr 2 do Umowy.
6. Zamawiający dopuszcza zmianę wysokości wynagrodzenia należnego Wykonawcy w trakcie trwania umowy w następujących przypadkach:
1) Ustawowej zmiany stawki podatku VAT od towarów i usług w okresie obowiązywania umowy.
2) Zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie art.2 ust. 3-5 ustawy
z dnia 10 października 2002 r- o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.
3) Zmiany zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym , ubezpieczeniu zdrowotnemu, lub zmiany w wysokość stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne – pod warunkiem, że zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania zamówienia. Zmiana o której mowa w zdaniu poprzednim wymaga formy aneksu do umowy.
4) zmiany cennika usług powszechnych
7. Zmiana wynagrodzenia o której mowa w ust. 6. pkt 2) i 3) nastąpi wyłącznie po przedłożeniu przez Wykonawcę dowodów potwierdzających wpływ zmian o których mowa w ust. 6. pkt 2) i 3) na koszty wykonania zamówienia przez Wykonawcę.
8. Zmiany o których mowa w ust. 6 obowiązywać będą:
1) W przypadku pkt. 1) od daty wejścia w życie zmienionych przepisów o podatku od towarów i usług, dotyczyć będą niezrealizowanej części zamówienia, przy czym kwota wynagrodzenia netto Wykonawcy nie ulegnie zmianie.
2) W przypadku pkt. 2) i 3) od pierwszego dnia miesiąca następującego po przedłożeniu dowodów potwierdzających wpływ zmian o jakich mowa w pkt. 2) i 3) na koszty wykonania zamówienia przez Wykonawcę, nie wcześniej jednak niż od wprowadzenia w życie przepisów dotyczących zmiany minimalnego wynagrodzenia za pracę lub zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniom zdrowotnym lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne. W przypadku zmian o których mowa w pkt. 6. 2) i 3) wynagrodzenie wykonawcy ulegnie zmianie o wartość wykazanych całkowitych kosztów ponoszonych przez Wykonawcę z tego tytułu.
3) W przypadku pkt 4) od daty wejścia w życie nowego cennika usług powszechnych lub jego części (po uprzednim wyrażeniu stosownej zgody przez Prezesa UKE), pod warunkiem uprzedniego nieodpłatnego doręczenia przez Wykonawcę nowego cennika usług powszechnych lub jego części w formie pisemnej. Wykonawca obowiązany jest doręczyć Zamawiającemu nowy cennik lub zmiany dotychczasowego cennika w formie pisemnej.

Pytanie 18
Czy Zamawiający może umieścić załączniki wymagane do uzupełnienia przez Wykonawcę w formie edytowalnej na swojej stronie internetowej?
Należy nadmienić, że Jest to praktyka powszechnie stosowana w postępowaniach przetargowych przez Zamawiających.
Odpowiedź 18
Ze względu na złe doświadczenia związane z udostępnieniem edytowalnej formy załączników
Zamawiający nie praktykuje formy edytowalnej załączników.
UWAGA
Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało przesłane i opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 07.04.2016 r. pod nr 80862-2016 r.

Barbara Kotras tel. (41) 349 72 77;
Wioletta Baran tel. (41) 349 73 32
w.baran@ujk.edu.pl