Uchwała Nr 39/2014
Senatu Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach
z dnia 29 maja 2014 roku
w sprawie przyjęcia Programu działań zmierzających do zwiększenia przychodów oraz racjonalizacji kosztów i wydatków w celu zrównoważenia wyniku finansowego UJK
Na podstawie § 59 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. e) oraz ust.2 pkt 18 statutu Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, uchwala się, co następuje:
§ 1
Senat Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach przyjmuje: „Program działań zmierzających do zwiększenia przychodów oraz racjonalizacji kosztów w celu zrównoważenia wyniku finansowego UJK”. Program, o którym mowa w zdaniu poprzednim stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Dokumenty do pobrania:
Program działań zmierzających do zwiększenia przychodów oraz racjonalizacji kosztów i wydatków w celu zrównoważenia wyniku finansowego UJK
Wstęp
Zmiana zewnętrznych warunków funkcjonowania stawia przed Uczelnią wyzwania polegające na zapewnieniu finansowania bieżącej działalności oraz przedsięwzięć rozwojowych. Budowanie potencjału naukowo-badawczego tworzy podstawę nowoczesnego uniwersytetu, zdolnego do sprostania warunkom konkurencji. Stanowi jednocześnie warunek konieczny pozyskiwania środków pozabudżetowych na badania, których udział w finansowaniu projektów badawczych będzie stale wzrastał. Trudna sytuacja finansowa będąca skutkiem niekorzystnych zjawisk demograficznych i podejmowania znaczącego wysiłku inwestycyjnego wymaga dostosowania sposobu zarządzania Uczelnią do zmieniających się warunków. W odpowiedzi na te wyzwania Senat UJK wprowadza program działań restrukturyzacyjnych, obejmujący procedury i narzędzia stymulowania przychodów i ograniczania kosztów. Celem wdrażanego programu jest stworzenie bodźców wyzwalających aktywność naukową, zwiększających odpowiedzialność jednostek organizacyjnych za osiągane wyniki i gospodarowanie zasobami, a w konsekwencji doprowadzenie do stanu równowagi finansowej Uczelni.
I. W celu zwiększenia przychodów Uczelni wprowadza się następujące działania:
1. Dążenie do maksymalizacji parametrów algorytmu dotacji przyznawanej z budżetu państwa,
2. Zwiększenie udziału zewnętrznych źródeł finansowania dydaktyki i badań naukowych,
3. Zintensyfikowanie działań na rzecz komercjalizacji wyników badań,
4. Rozszerzenie oferty studiów, w tym także na platformie e-lernigowej, a w szczególności:
a) studiów podyplomowych,
b) kursów dokształcających i szkoleń,
5. Zwiększenie liczby studentów i doktorantów w oparciu o nowe kierunki studiów przy jednoczesnym utrzymaniu liczebności studentów na kierunkach istniejących,
6. W celu zintensyfikowania rozwoju Uniwersytetu jako ośrodka naukowego oraz zoptymalizowania procesu kształcenia Rektor odmawia zgody na dodatkowe zatrudnienie nauczyciela akademickiego, gdy świadczenie usług u innego pracodawcy zmniejsza zdolność prawidłowego funkcjonowania Uczelni lub wiąże się z wykorzystaniem jej urządzeń technicznych i zasobów,
7. Przegląd stanu majątkowego Uniwersytetu pod kątem racjonalnego wykorzystania składników majątkowych:
1) zbycie niewykorzystywanych składników majątkowych, w tym nieruchomości oraz mieszkań służbowych lub wynajem niewykorzystanych powierzchni,
2) efektywne wykorzystanie aparatury badawczej przez pracowników, według zasad korzystania z tej aparatury określonych Zarządzeniem Rektora.
II. W celu zmniejszenia kosztów podjęte zostaną następujące działania:
1.W obszarze kadrowo-płacowym:
1) Wprowadzenie Regulaminu wynagradzania uwzględniającego:
a) system płacowy premiujący aktywność naukową, dydaktyczną i organizacyjną nauczycieli akademickich oraz możliwość regulowania pensum dydaktycznego w zależności od zaangażowania w działalność naukową, włącznie z tworzeniem etatów badawczych, finansowanych przychodami z badań,
b) promotywacyjny system płacowy w grupie pracowników niebędących nauczycielami akademickimi,
2) stały monitoring zatrudnienia pracowników w jednostkach organizacyjnych Uczelni,
3) ograniczenie wykorzystania funduszu nagród.
2. W obszarze działalności dydaktycznej wprowadza się następujące działania:
1) systematyczna analiza organizacji procesu dydaktycznego i obciążeń pracowników naukowo- dydaktycznych w celu ograniczenia liczby godzin ponadwymiarowych i realizowanych w ramach umów cywilnoprawnych,
2) przestrzeganie dyscypliny finansowej w zakresie prowadzenia i tworzenia nowych kierunków studiów,
3) analiza i weryfikacja opłat za studia niestacjonarne z uwzględnieniem kosztów przygotowania i wdrażania strategii rozwoju uczelni, w szczególności rozwoju kadr naukowych i infrastruktury dydaktyczno-naukowej, w tym amortyzacji i remontów,
4) rozszerzenie oferty przedmiotów obieralnych w skali Uczelni i Wydziału,
5) zastępowanie tradycyjnej formy obligatoryjnych szkoleń studentów i pracowników formą on – line,
6) realizacja planów działań w zakresie dydaktyki zgodnie z obowiązującymi w Uczelni w tym zakresie przepisami prawa oraz składanie raportów z ich wykonania zgodnie z procedurą określoną w strategii UJK.
3. W obszarze działalności naukowej wprowadza się następujące działania:
1) racjonalne wykorzystanie aparatury badawczej oraz zakaz zlecania przeprowadzania badań naukowych przez podmioty zewnętrzne, jeżeli takie badania, przy uwzględnieniu potencjału Uniwersytetu, w tym aparatury, mogą być zrealizowane w Uniwersytecie,
2) sporządzenie i systematyczne uaktualnianie oraz umieszczenie na stronie internetowej UJK katalogu laboratoriów badawczych, aparatury oraz informacji związanych z profilem działalności naukowej, a także wykazu procedur badawczych celem inspirowania wspólnych projektów międzywydziałowych w ramach UJK oraz pozyskania partnerów zewnętrznych do współpracy naukowej i komercjalizacji wiedzy.
4. W obszarze organizacyjnym wprowadza się następujące działania:
1) standaryzacja limitów kosztów na materiały i usługi obce w odniesieniu do wszystkich dysponentów limitów kosztów,
2) określenie zasad finansowania działalności wydawniczej w odniesieniu do publikacji przekraczających plany wydawnicze lub nieujęte w tych planach, zgodnie z obowiązującymi w Uczelni w tym zakresie przepisami prawa,
3) ograniczenie ryzyka ponoszenia dodatkowych wydatków związanych z realizacją projektów współfinansowanych z funduszy europejskich przez wprowadzenie monitoringu realizacji wskaźników zapewniających trwałość projektu,
4) przegląd struktury organizacyjnej Uczelni pod kątem tworzenia, łączenia lub likwidacji zbędnych jednostek.
5. W obszarze zarządzania majątkiem wprowadza się następujące działania:
1) optymalizacja wykorzystania zasobów materialnych, przy uwzględnieniu planu nakładów na rzeczowe aktywa trwałe, realizowanego przez Uniwersytet:
a) ustalenie rozmieszczenia wszystkich jednostek organizacyjnych, ze wskazaniem budynków (majątku) do zbycia lub do zagospodarowania poprzez ich wynajęcie lub wydzierżawienie,
b) analiza już przydzielonej i planowanej do przejęcia powierzchni pomieszczeń do potrzeb i możliwości finansowych wydziałów, jednostek wydziałowych, jednostek międzywydziałowych oraz pozostałych jednostek Uniwersytetu,
2) dostosowanie opłat za wynajem powierzchni oraz korzystanie z hotelu asystenta do kosztów bieżących utrzymania obiektu,
3) optymalizacja kosztów utrzymania budynków, w tym zmniejszenia kosztów eksploatacyjnych w okresie urlopowym.
III. Wypracowanie polityki finansowej Uczelni określającej warunki i zasady wdrożenia zdecentralizowanego modelu Zarządzania.
Dokumenty do pobrania:
Opublikował w BIP: | Baran Grzegorz |
Data opublikowania: | 2014-06-04 11:55:09 |
Data aktualizacji: | 2014-06-04 11:56:12 |
Liczba wyświetleń strony: 1694