Zarządzenie Nr 26/2005
Zarządzenie Nr 26/2005
Rektora Akademii Świętokrzyskiej im. Jana Kochanowskiego w Kielcach
z dnia 10 czerwca 2005 roku
w sprawie wprowadzenia regulaminu zamówień publicznych w Akademii Świętokrzyskiej im. Jana Kochanowskiego w Kielcach
Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 12 września 1990 roku o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385 ze zm.) i § 37 Statutu Akademii Świętokrzyskiej im. Jana Kochanowskiego w Kielcach zarządza się, co następuje:
§ 1
Wprowadza się w Akademii Świętokrzyskiej im. Jana Kochanowskiego w Kielcach regulamin zamówień publicznych, określający zasady funkcjonowania systemu zamówień w Uczelni, zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19 poz.177 z 2004 r. wraz z późniejszymi zmianami), oraz aktami wykonawczymi wydanymi na podstawie wyżej wymienionej ustawy, stanowiący złącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
R E K T O R
prof. dr hab. Adam Massalski
REGULAMIN
UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
W AKADEMII ŚWIĘTOKRZYSKIEJ IM. JANA KOCHANOWSKIEGO W KIELCACH
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Akademia Świętokrzyska im. Jana Kochanowskiego w Kielcach jest Zamawiającym w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 40, poz. 177 ze zm.).Wszelkie środki finansowe znajdujące się w dyspozycji Uczelni, niezależnie od źródeł ich pochodzenia podlegają wydatkowaniu wyłącznie w oparciu o postanowienia niniejszego regulaminu, zgodnie z ustawą, o której mowa w zdaniu poprzednim oraz innymi powszechnie obowiązującymi aktami normatywnymi.
§ 2
1. Ilekroć w regulaminie jest mowa o :
1)„ustawie” – należy przez to rozumieć:
ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 40, poz. 177 ze zm.)
2)„Uczelni” – należy przez to rozumieć:
Akademię Świętokrzyską im. Jana Kochanowskiego w Kielcach.
3)„zamówieniach” – należy przez to rozumieć:
zawierane przez Uczelnię umowy, których przedmiotem są roboty budowlane, dostawy oraz usługi w rozumieniu ustawy,
4)„planowanych robotach budowlanych” – należy przez to rozumieć:
zamówienia o wykonanie robót budowlanych ujętych w planie remontów i inwestycji, przyjętym do realizacji na dany rok przez Senat Uczelni.
5)„pozostałych robotach budowlanych” – należy przez to rozumieć:
zamówienia o wykonanie robót budowlanych nie ujętych w planie remontów oraz awarie budowlane,
6)„awarii budowlanej” – należy przez to rozumieć:
zaistniałą na skutek nie przewidzianych okoliczności, pilną potrzebę udzielenia zamówienia o wykonanie roboty budowlanej nie zaliczonej do planowanych robót budowlanych Uczelni,
7)„jednostce wnioskującej” – należy przez to rozumieć:
wyodrębnioną organizacyjnie i dysponującą częścią przyznanych Uczelni środków finansowych, jednostkę, na rzecz której ma być zrealizowane zamówienie publiczne. Jednostką wnioskującą w szczególności jest wydział, instytut, poszczególne działy administracji Uczelni, jednostki międzywydziałowe i ogólnouczelniane,
8)„zamówieniach zbiorczych” – należy przez to rozumieć:
prowadzone wspólnie dla całej Uczelni zamówienia obejmujące dostawy wszelkiego rodzaju towarów i usług,
9)„wartość zamówienia” – należy przez to rozumieć:
ustaloną z należytą starannością przez jednostkę wnioskującą, szacunkową wartość udzielonego na jej potrzeby zamówienia, bez podatku od towarów i usług (VAT),
10) „kursie euro” – należy przez to rozumieć:
kurs euro ustalony stosownymi przepisami przez Prezesa Rady Ministrów w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych,
11) „planie zamówień jednostki”- należy przez to rozumieć:
sporządzone przez jednostkę wnioskującą, na podstawie przyznanych jej środków finansowych, zestawienie obejmujące wszystkie zamówienia, jakie jednostka ta przewiduje do realizacji w danym roku budżetowym Uczelni,
12) „ogólnouczelnianym planie zamówień”- należy przez to rozumieć:
sporządzony przez Dział Zamówień Publicznych i Zaopatrzenia, a zatwierdzony przez rektora, plan zamówień Uczelni obejmujący ogólnouczelniane zestawienie planów poszczególnych jednostek,
13) „dysponencie środków pieniężnych ”- należy przez to rozumieć:
osobę uprawnioną do dysponowania w Uczelni środkami pieniężnymi w ramach zwykłego zarządu oraz w granicach przewidzianych, w planach rzeczowo finansowych.
§ 3
Regulamin niniejszy ustala zasady oraz tryb postępowania jednostek Uczelni w sprawach zamówień publicznych i normuje :
1) planowanie zamówień,
2) przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
3) prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
4) zawarcie umowy o wykonanie zamówienia publicznego i jego realizacja,
5) płatność z tytułu wykonanych zamówień,
6) ewidencjonowanie, archiwizowanie dokumentacji udzielonych zamówień.
§ 4
Zasady powoływania i pracy komisji przetargowej reguluje odrębne zarządzenie rektora Uczelni.
§ 5
1. W odniesieniu do zamówień, których przedmiotem są:
1) usługi arbitrażowe lub pojednawcze,
2) usługi Narodowego Banku Polskiego,
3) usługi telekomunikacyjne świadczone drogą satelitarną,
4) usługi telefoniczne, teleksowe lub radiotelefoniczne,
5) naukowe usługi badawcze i rozwojowe, z wyjątkiem tych usług w całości opłacanych przez Zamawiającego, których rezultaty stanowią wyłącznie własność Uczelni,
6) zakupu czasu antenowego,
7) nabycia własności i innych praw do nieruchomości,
stosuje się jedynie postanowienia rozdziału VI niniejszego regulaminu.
2. W odniesieniu do zamówień będących awarią budowlaną stosuje się postanowienia zawarte w rozdziale I, także w § 16 ust. 3, §§ 17-19 oraz w § 25 ust. 1 i 3 niniejszego regulaminu.
II. PLANOWANIE ZAMÓWIEŃ.
§ 6
1. Do dnia 15 grudnia każdego roku jednostka wnioskująca zobowiązana jest sporządzić plan zamówień jednostki na przyszły rok budżetowy. Plan zamówień jednostki sporządza się na formularzu stanowiącym załącznik Nr 1 do niniejszego regulaminu. Formularz zawiera w szczególności rodzaj zamówienia (robota budowlana, dostawa, usługa) jego nazwę i opis, źródło finansowania, przewidywany termin rozpoczęcia postępowania oraz jego wartość wyrażoną w euro.
2. W planie zamówienia jednostka wnioskująca powinna w odpowiedniej pozycji uwzględnić kwotę podatku VAT według właściwej stawki.
§ 7
Za terminowe i rzetelne sporządzenie planu zamówień jednostki odpowiada dysponent środków finansowych.
§ 8
Sporządzony plan zamówień jednostki, jednostka wnioskująca przekazuje w wyznaczonym terminie do Działu Zamówień Publicznych i Zaopatrzenia.
§ 9
Na podstawie przedłożonych planów zamówień jednostek, pracownicy Działu Zamówień Publicznych i Zaopatrzenia sporządzają zbiorczy plan zamówień na przyszły rok budżetowy.
§ 10
Po uchwaleniu planu finansowego na rok przyszły oraz zatwierdzeniu zbiorczego planu zamówień przez rektora, zamówienia na roboty budowlane, dostawy oraz usługi, o których mowa w art. 13 ustawy, Dział Zamówień Publicznych i Zaopatrzenia niezwłocznie przekazuje Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich, oraz Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych wstępne ogłoszenie informacyjne o planowanych w ciągu następnych 12 miesięcy zamówieniach Uczelni.
§ 11
Sporządzenie planu zamówień i przekazanie go do działu Zamówień Publicznych i Zaopatrzenia przez jednostki wnioskujące następuje do 15 grudnia danego roku na rok następny.
III. PRZYGOTOWANIE POSTĘPOWANIA.
§ 12
Czynności związane z przygotowaniem zamówienia publicznego przygotowuje się na podstawie ustawy, w szczególności z uwzględnieniem przepisów art. 29-38.
§ 13
Zakres czynności przygotowania zamówienia określają wniosek lub zapotrzebowanie stanowiące odpowiednio załącznik nr 2 i 2A do niniejszego regulaminu. Czynności przygotowania wniosku oraz zapotrzebowania wykonuje jednostka wnioskująca na rzecz, której zamówienie ma być wykonane. Pozostałe czynności związane z przeprowadzeniem postępowania i udzieleniem zamówienia oraz zawarciem umowy wykonuje Dział Zamówień Publicznych i Zaopatrzenia.
§ 14
Przed rozpoczęciem postępowania i udzieleniem zamówienia wiosek lub zapotrzebowanie powinien uzyskać opinię kwestora odnośnie możliwości sfinansowania zamówienia oraz akceptację rektora lub dyrektora administracyjnego.
§ 15
W przypadku czynności przygotowania do dostaw lub usług, których wartość nie przekracza 6000 euro zamówienia obejmują wskazanie rodzaju i nazwy zamówienia oraz ustalenie jego wartości.
§ 16
1. W przypadku planowanych robót budowlanych podstawą do rozpoczęcia postępowania o udzielenie zamówienia jest sporządzenie przez Dział Techniczno – Budowlany wniosku wraz z dołączonym kosztorysem inwestorskim oraz specyfikacją techniczną wykonania i odbioru robót budowlanych.
2. W przypadku jeżeli przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych, przedmiot zamówienia Dział Techniczno budowlany opisuje za pomocą programu funkcjonalno – użytkowego.
3. Przy pozostałych robotach budowlanych Dział Techniczno – Budowlany sporządza wniosek oraz kosztorys inwestorski na podstawie wniosku lub zapotrzebowania jednostki wnioskującej. Pozostałe czynności związane z przeprowadzeniem postępowania i udzieleniem zamówienia wykonuje Dział Zamówień Publicznych.
4. W odniesieniu do zamówień będących awarią budowlaną czynności przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego obejmują wskazanie nazwy roboty budowlanej oraz uzasadnienie okoliczności wskazujących na jej awaryjny charakter. Czynności te wykonuje Dział Techniczno – Budowlany.
IV. PROWADZENIE POSTĘPOWANIA.
§ 17
Podstawą prowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest zatwierdzony wniosek lub zapotrzebowanie, o których mowa w § 13.
§ 18
1. Prowadzone postępowanie o udzielenie zamówienia obejmuje całokształt czynności przewidzianych ustawą do chwili jego prawomocnego zakończenia. Prowadzone postępowanie w szczególności obejmuje sporządzenie dokumentów niezbędnych do ogłoszenia lub zaproszenia do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, prowadzenie dokumentacji czynności postępowania, dokonywanie oceny złożonych ofert, proponowanie wyboru najkorzystniejszej oferty, prowadzeniu rokowań przy zamówieniu realizowanym w trybie z wolnej ręki, a także czynności w zakresie wniesionych w postępowaniu środków odwoławczych.
2. W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie robót budowlanych do czynności prowadzenia postępowania zalicza się również sporządzenie kosztorysu inwestorskiego i specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robot budowlanych.
§ 19
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzi Dział Zamówień Publicznych i Zaopatrzenia.
§ 20
W prowadzeniu postępowań o udzielenie zamówień publicznych, w szczególności w pracach związanych z oceną złożonych ofert, brać udział mogą również przedstawiciele jednostek wnioskujących, na rzecz których zamówienie ma być udzielone.
§ 21
Przy zamówieniach, których wartość przekracza równowartość 60 000 euro osoby prowadzące postępowanie muszą być członkami komisji.
V. UMOWY O WYKONANIE ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO
§ 22
Z oferentem, którego oferta, w następstwie przeprowadzonego i zakończonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, została uznana za najkorzystniejszą zawierana jest umowa o wykonanie zamówienia publicznego.
VI. ZASADY PŁATNOŚCI.
§ 23
1. Dokumenty, na podstawie których wydatkowane są środki finansowe Uczelni, w szczególności umowy, faktury, rachunki powinny być należycie opisane z uwzględnieniem zgodności wynikających wydatków przewidzianych w planie finansowym. Dokumenty, o których mowa w zdaniu poprzednim winny wskazywać podstawę prawną wynikającą z przepisów ustawy według, której środki pieniężne mają być wydatkowane.
2. Opisu wskazanego w ust. 1 dokonuje ponosząc odpowiedzialność za zgodność podanych informacji ze stanem faktycznych upoważniony pracownik Działu Zamówień Publicznych i Zaopatrzenia. Do opisu dokumentów stosuje się pieczęć, której wzór stanowi załącznik Nr 3 do niniejszego regulaminu.
3. Czynności, o których mowa w ust. 1 nie zwalniają z wykonania obowiązków w zakresie opisywania dokumentów, na podstawie których wydatkowane są środki finansowe, a wynikające z wewnętrznych aktów normatywnych obowiązujących w Uczelni.
4. Płatności z tytułu wykonywania lub wykonania zamówienia publicznego, w tym zwrot pobranego wadium, przedpłaty, zapłaty za wykonanie umowy dokonuje Dział Finansowy.
VI. EWIDENCJONOWANIE I ARCHIWOWANIE DOKUMENTACJI DOTYCZĄCEJ ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH.
§ 24
1. Dział Zamówień Publicznych i Zaopatrzenia zobowiązany jest na bieżąco prowadzić ewidencję (rejestr) prowadzonych postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Prowadzona ewidencja określa oznaczenie prowadzonego postępowania, tryb jego udzielenia, szacunkową wartość, datę rozpoczęcia, datę wyboru oferty, nazwę wybranego oferenta, numer i datę zawarcia umowy, informację o protestach i odwołaniach.
2. Dział Zamówień Publicznych i Zapatrzenia przechowuje całość dokumentacji związanej z przygotowaniem i prowadzeniem zamówienia publicznego, umową o jego wykonanie oraz złożone i nie podlegające zwrotowi oferty. Okres przechowywania nie może być krótszy niż 4 lata licząc od dnia zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia.
3. W odniesieniu do awarii budowlanej przechowaniu podlega wniosek, o którym mowa w § 16 ust. 2.
4. Za prawidłowość wykonania czynności wskazanych w ust. 1–3 odpowiadają pracownicy Działu Zamówień Publicznych i Zapatrzenia.
VII. PRZEPISY KOŃCOWE.
§ 25
1. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym regulaminie zastosowanie ma ustawa Prawo zamówień publicznych, przepisy wykonawcze do tej ustawy i inne przepisy wewnętrzne Uczelni. Sprawy sporne pomiędzy jednostkami dotyczące zamówień publicznych rozstrzyga rektor lub upoważniona przez niego osoba.
2. W zakresie zgodnym z ustawą Prawo zamówień publicznych, za zgodą rektora lub dyrektora administracyjnego Uczelni, w pracach związanych z przygotowaniem i prowadzeniem postępowań o udzielenie zamówienia publicznego mogą brać udział osoby nie będące pracownikami Uczelni.
3. Udzielenie zamówienia i dokonywanie na ich podstawie wydatków w sposób sprzeczny z postanowieniami niniejszego regulaminu może zostać potraktowane, jako naruszenie zasad co do formy lub trybu postępowania przy udzieleniu zamówienia publicznego i stanowić tym samym naruszenie dyscypliny finansów publicznych podlegające stosownym karom przewidzianym w ustawie o finansach publicznych. Wobec osób winnych naruszeniu, mogą zostać wyciągnięte przewidziane prawem sankcje służbowe i dyscyplinarne.
Załączniki do regulaminu dostępne w wersji zarządzenia w formacie PDF
Opublikował w BIP: | Baran Grzegorz |
Data opublikowania: | 2012-11-27 13:14:08 |
Data aktualizacji: | 2013-01-07 12:25:15 |
Liczba wyświetleń strony: 11680