traci moc na podstawie zarządzenia nr 78/2015
Zarządzenie Nr 69/2013
Rektora Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach
z dnia 8 października 2013 r.
w sprawie określenia szczegółowych zadań Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia
oraz wydziałowych komisji ds. jakości kształcenia
Na podstawie art. 66 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.) w związku z § 2 ust. 5 i § 8 ust. 1 Uchwały Senatu Nr 26/2013 z dnia 25 kwietnia 2013 r. w sprawie Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia, zarządza się co następuje:
§ 1
- Do podstawowych zadań Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia (UKJK) należy:
-
opracowanie strategii zapewnienia jakości kształcenia z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa w tym zakresie, w szczególności ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo
o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.), ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych
i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw(Dz. U. Nr 84, poz.455), rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 października 2011 r. w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia (Dz. U. Nr 253, poz.1520 ze zm.) oraz z dnia 29 września 2011 r. w sprawie warunków oceny programowej i instytucjonalnej (Dz. U. Nr 207, poz.1232), - określenie procedur i polityki zarządzania jakością kształcenia,
- przedstawianie Rektorowi propozycji działań mających na celu doskonalenie procesu kształcenia,
- przedstawianie Senatowi UJK corocznego raportu z funkcjonowania Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia oraz wdrażania projektów działań podnoszących jakość kształcenia,
- ciągłe doskonalenie Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia,
-
wspieranie i monitorowanie działań Wydziałowych Komisji ds. Jakości Kształcenia,
w tym przekazywanie uczelnianych rekomendacji działań na rzecz doskonalenia jakości kształcenia, - upowszechnianie najlepszych praktyk dotyczących doskonalenia jakości kształcenia.
2. W skład UKJK wchodzą Uczelniany Zespół ds. Jakości Kształcenia (UZJK) i Uczelniany Zespół ds. Oceny Jakości Kształcenia (UZOJK).
3. Do zadań Uczelnianego Zespołu ds. Jakości Kształcenia należy:
1) opracowanie procedur oceny stanu wyjściowego i rekomendacji w oparciu o uzyskane wyniki ankietyzacji ogólnouniwersyteckiej i samooceny na wydziałach i jednostkach międzywydziałowych,
2) opracowanie dokumentacji w zakresie zapewnienia jakości kształcenia w Uczelni (wzory ankiet ogólnouniwersyteckich oraz części wspólnej dla ankiet wydziałowych),
3) opracowywanie działań naprawczych i doskonalących jakość kształcenia w Uczelni oraz sporządzanie harmonogramów ich wdrażania (rekomendacji),
4) opiniowanie programów kształcenia i zakładanych efektów kształcenia dla obszaru/obszarów zgodnie z KRK,
5) wspieranie rozwoju różnych form kształcenia przez całe życie i ich upowszechnianie,
6) zapewnienie serwisu informacyjnego dotyczącego działań projakościowych za pośrednictwem Zintegrowanego Systemu Informatycznego (ZSI) oraz innych form przekazywania informacji,
7) monitorowanie mobilności studentów i pracowników naukowo-dydaktycznych
i administracyjnych,
8) wspieranie doskonalenia metod systemu nagradzania nauczycieli akademickich, studentów, doktorantów i pracowników niebędących nauczycielami akademickimi,
9) wspieranie, monitorowanie i analizowanie jakości kształcenia na wydziałach,
10) przygotowywanie rekomendacji w zakresie działań projakościowych dla Wydziałowych Komisji ds. Jakości Kształcenia,
11) publikowanie informacji i aktów prawnych dotyczących jakości kształcenia zarówno polskich jak i z Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego.
4. Do zadań Uczelnianego Zespołu ds. Oceny Jakości Kształcenia należy:
- przeprowadzenie oceny stanu wyjściowego w zakresie jakości kształcenia w skali Uczelni, wydziałów i jednostek międzywydziałowych,
-
monitorowanie realizacji wytycznych zawartych w procedurach z zakresu zapewnienia
i doskonalenia jakości kształcenia, opracowanych przez Uczelnianą Komisję ds. Jakości Kształcenia, - przygotowywanie i koordynowanie ogólnouniwersyteckich badań ankietowych,
- analizowanie wyników ogólnouniwersyteckich badań ankietowych,
- publikowanie wyników oceny jakości kształcenia w Uczelni,
- opiniowanie metod weryfikacji osiągania zakładanych efektów kształcenia zgodnie z KRK,
- monitorowanie jakości obsługi administracyjnej nauczycieli akademickich, studentów, doktorantów i słuchaczy studiów podyplomowych, kursów dokształcających i szkoleń,
- przeprowadzenie oceny poprawności i skuteczności funkcjonowania Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia,
- wizytowanie wydziałów i jednostek międzywydziałowych,
- monitorowanie współpracy z interesariuszami zewnętrznymi.
5. W ramach Uczelnianego Zespołu ds. Oceny Jakości Kształcenia tworzy się Podzespół ds. Kształcenia Nauczycieli. Do zadań Podzespołu ds. Kształcenia Nauczycieli należy:
- wspieranie, monitorowanie i analizowanie jakości kształcenia nauczycielskiego na wydziałach,
- analiza zgodności programu kształcenia nauczycieli na studiach wyższych i studiach podyplomowych z obowiązującymi przepisami wewnętrznymi i zewnętrznymi,
- formułowanie propozycji zmian w programach kształcenia nauczycieli oraz działań, mających na celu doskonalenie jakości kształcenia nauczycieli,
- analizowanie tworzenia grup kształcenia nauczycielskiego we wszystkich jednostkach Uniwersytetu.
§ 2
- Uczelniana Komisja ds. Jakości Kształcenia realizuje swoje zadania określone w § 1 poprzez:
- wizytacje,
- ocenę pracy wydziałowych komisji ds. jakości kształcenia oraz kierunkowych zespołów ds. programów kształcenia,
- analizę dokumentów z zakresu jakości kształcenia,
- kwestionariusze (ankiety, rozmowy).
- Członkowie Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia mają prawo do wglądu do dokumentacji w zakresie określonym zadaniami komisji, w tym prawo do uzyskania kserokopii dokumentów.
§ 3
1. Do podstawowych zadań Wydziałowych Komisji ds. Jakości Kształcenia (WKJK) należy:
- wdrażanie procedur opracowanych przez Uczelnianą Komisję ds. Jakości Kształcenia,
- analizowanie i publikowanie wyników oceny jakości kształcenia na wydziale,
-
przedstawianie dziekanowi propozycji mających na celu podniesienie jakości kształcenia
na wydziale, -
przedstawianie Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia wyników samooceny w postaci raportów samooceny i planów działań naprawczych z zakresu jakości kształcenia wraz
z harmonogramem ich wdrażania, - udział w przygotowaniu materiałów koniecznych do akredytacji państwowej i resortowej,
- wnioskowanie zmian w programach kształcenia na bazie uzyskanych wyników ankietowanie (pracodawców, studentów i absolwentów),
- wnioskowanie o dokonanie zmian w sposobach prowadzenia zajęć dydaktycznych w celu uzyskania większej efektywności procesu kształcenia na bazie uzyskanych wyników ankietowania (studenci i absolwenci),
- wnioskowanie o dokonanie zmian w zakresie infrastruktury w aspekcie osiągania zakładanych efektów
- kształcenia.
2. Postanowienia § 2 stosuje się odpowiednio do Wydziałowych Komisji ds. Jakości Kształcenia.
3. W skład WKJK wchodzą Wydziałowe Zespoły ds. Jakości Kształcenia (WZJK) i Wydziałowe Zespoły ds. Oceny Jakości Kształcenia (WZOJK).
4. Do zadań Wydziałowych Zespołów ds. Jakości Kształcenia należy:
1) opracowanie oceny stanu wyjściowego w oparciu o uzyskane wyniki samooceny na wydziałach,
2) opracowanie dokumentacji w zakresie zapewnienia jakości kształcenia specyficznej dla wydziału (przygotowanie części ankiety specyficznej dla wydziału),
3) opiniowanie propozycji zmian w programach kształcenia,
4) opiniowanie nowych programów kształcenia z uwzględnieniem:
a) potrzeb rynku pracy,
b) wyników monitorowania karier absolwentów,
c) zakładanych efektów kształcenia,
5) monitorowanie obsady kadrowej zajęć dydaktycznych,
6) monitorowanie procesu dyplomowania,
7) monitorowanie zabezpieczenia infrastruktury dydaktycznej,
8) opiniowanie harmonogramu i organizacji zajęć,
9) opracowywanie rekomendacji dotyczących doskonalenia jakości kształcenia na wydziale
w oparciu o raport Wydziałowego Zespołu ds. Oceny Jakości Kształcenia,
5. Do zadań Wydziałowych Zespołów ds. Oceny Jakości Kształcenia należy:
- przeprowadzenie wewnętrznej oceny stanu wyjściowego według wytycznych Uczelnianego Zespołu ds. Jakości Kształcenia,
- przygotowywanie i koordynowanie wydziałowych badań ankietowych,
- sporządzenie raportu z uzyskanych wyników badań ankietowych,
-
monitorowanie wprowadzania rekomendacji Uczelnianego Zespołu ds. Jakości Kształcenia
w celu poprawy jakości kształcenia na wydziale, - publikowanie wyników oceny jakości kształcenia na wydziale (wyniki badań ankietowych),
- opiniowanie programów kształcenia zgodnie z KRK,
- opiniowanie metod oceny osiągania założonych efektów kształcenia,
- monitorowanie kariery zawodowej absolwentów oraz opinii pracodawców w zakresie przygotowania absolwentów do pracy zawodowej,
- monitorowanie jakości obsługi administracyjnej nauczycieli akademickich, studentów, doktorantów, słuchaczy studiów podyplomowych, kursów dokształcających i szkoleń na wydziale.
§ 4
1. Do zadań Kierunkowych Zespołów ds. Programów Kształcenia należy:
- analiza programów kształcenia pod kątem oceny efektów kształcenia, stanowiąca podstawę ich doskonalenia,
- analiza kart przedmiotów, uwzględniająca dobór metod, dobór literatury, określenie wymagań wstępnych, nakład pracy własnej studenta, punkty ECTS, odniesienie efektów przedmiotowych (modułowych) do kierunkowych, adekwatność metod oceny,
- analiza zgodności tematów prac dyplomowych z kierunkiem studiów oraz przestrzegania regulaminu prac dyplomowych,
- analiza dostępności dla studenta pracowników naukowo-dydaktycznych i niebędących nauczycielami akademickim,
- analiza współpracy z interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi w zakresie realizowanego/modyfikowanego/przygotowywanego programu kształcenia,
- analiza udziału studentów w procesie tworzenia i oceny programu kształcenia,
- opiniowanie wzorów suplementów do dyplomu wydawanych w danym roku akademickim.
2. KZPK dokonuje oceny pod koniec każdego roku akademickiego.
§ 5
- Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Traci moc zarządzenie rektora Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach nr 47/2013 z dnia 1 lipca 2013 r. sprawie określenia szczegółowych zadań Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia oraz Wydziałowych Komisji ds. Jakości Kształcenia zmienione zarządzeniem rektora Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach nr 63/2013 z dnia 30 września 2013 r.
Dokumenty do pobrania:
Opublikował w BIP: | Baran Grzegorz |
Data opublikowania: | 2013-10-18 14:25:09 |
Data aktualizacji: | 2015-10-19 12:38:50 |
Liczba wyświetleń strony: 2130