Zarządzenie Nr 109/2012
Rektora Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach
z dnia 27 listopada 2012 r.
w sprawie określenia szczegółowych zadań Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia
oraz Wydziałowych Komisji ds. Jakości Kształcenia
Na podstawie art. 66 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.) w związku z § 11 ust.1 Uchwały Senatu Nr 27/2012 z dnia 26 kwietnia 2012 r. w sprawie Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia, zarządza się co następuje:
§ 1
1. Do podstawowych zadań Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia (UKJK) należy:
1) opracowanie strategii zapewnienia jakości kształcenia z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa w tym zakresie, w szczególności ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.), ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych
i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 84, poz.455), rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 października 2011 r. w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia (Dz. U. Nr 253, poz.1520 ze zm.) oraz z dnia 29 września 2011 r. w sprawie warunków oceny programowej i instytucjonalnej (Dz. U. Nr 207, poz.1232),
2) określenie procedur i polityki zarządzania jakością kształcenia,
3) przedstawianie Rektorowi propozycji działań mających na celu doskonalenie procesu kształcenia,
4) przedstawianie Senatowi UJK corocznego raportu z funkcjonowania Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia oraz wdrażania projektów działań podnoszących jakość kształcenia,
5) ciągłe doskonalenie Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia,
6) wspieranie i monitorowanie działań Wydziałowych Komisji ds. Jakości Kształcenia, w tym przekazywanie uczelnianych rekomendacji działań na rzecz doskonalenia jakości kształcenia,
7) upowszechnianie najlepszych praktyk dotyczących doskonalenia jakości kształcenia.
2. W skład UKJK wchodzą Uczelniany Zespół ds. Jakości Kształcenia (UZJK) i Uczelniany Zespół ds. Oceny Jakości Kształcenia (UZOJK).
3. Do zadań Uczelnianego Zespołu ds. Jakości Kształcenia należy:
1) opracowanie procedur oceny stanu wyjściowego i rekomendacji w oparciu o uzyskane wyniki ankietyzacji ogólnouniwersyteckiej i samooceny na wydziałach i jednostkach międzywydziałowych,
2) opracowywanie działań naprawczych i doskonalących jakość kształcenia w Uczelni oraz sporządzanie harmonogramów ich wdrażania (rekomendacji),
3) opiniowanie programów kształcenia i zakładanych efektów kształcenia dla obszaru/obszarów zgodnie z KRK,
4) wspieranie rozwoju różnych form kształcenia przez całe życie i ich upowszechnianie,
5) zapewnienie serwisu informacyjnego dotyczącego działań projakościowych za pośrednictwem Zintegrowanego Systemu Informatycznego (ZSI) oraz innych form przekazywania informacji,
6) monitorowanie mobilności studentów i pracowników naukowo-dydaktycznych
i administracyjnych,
7) wspieranie doskonalenia metod systemu nagradzania nauczycieli akademickich, studentów, doktorantów i pracowników niebędących nauczycielami akademickimi,
8) wspieranie, monitorowanie i analizowanie jakości kształcenia na wydziałach,
9) przygotowywanie rekomendacji w zakresie działań projakościowych dla Wydziałowych Komisji ds. Jakości Kształcenia,
10) publikowanie informacji i aktów prawnych dotyczących jakości kształcenia zarówno polskich jak i z Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego.
4. Do zadań Uczelnianego Zespołu ds. Oceny Jakości Kształcenia należy:
1) przeprowadzenie oceny stanu wyjściowego w zakresie jakości kształcenia w skali Uczelni, wydziałów i jednostek międzywydziałowych,
2) monitorowanie realizacji wytycznych zawartych w procedurach z zakresu zapewnienia
i doskonalenia jakości kształcenia, opracowanych przez Uczelnianą Komisję ds. Jakości Kształcenia,
3) opracowanie dokumentacji w zakresie zapewnienia jakości kształcenia w Uczelni (wzory ankiet ogólnouniwersyteckich oraz części wspólnej dla ankiet wydziałowych,
4) przygotowywanie i koordynowanie ogólnouniwersyteckich badań ankietowych,
5) analizowanie wyników ogólnouniwersyteckich badań ankietowych,
6) publikowanie wyników oceny jakości kształcenia w Uczelni,
7) opiniowanie metod weryfikacji osiągania zakładanych efektów kształcenia zgodnie z KRK,
8) monitorowanie jakości obsługi administracyjnej nauczycieli akademickich, studentów, doktorantów i słuchaczy studiów podyplomowych, kursów dokształcających i szkoleń.
5. Do podstawowych zadań Wydziałowych Komisji ds. Jakości Kształcenia (WKJK) należy:
1) wdrażanie procedur opracowanych przez Uczelnianą Komisję ds. Jakości Kształcenia,
2) analizowanie i publikowanie wyników oceny jakości kształcenia na wydziale,
3) przedstawianie dziekanowi propozycji mających na celu podniesienie jakości kształcenia
na wydziale,
4) przedstawianie Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia wyników samooceny w postaci raportów samooceny i planów działań naprawczych z zakresu jakości kształcenia wraz z harmonogramem ich wdrażania,
5) udział w przygotowaniu materiałów koniecznych do akredytacji państwowej i resortowej,
6) wnioskowanie zmian w programach kształcenia na bazie uzyskanych wyników ankietowanie (pracodawców, studentów i absolwentów),
7) wnioskowanie o dokonanie zmian w sposobach prowadzenia zajęć dydaktycznych w celu uzyskania większej efektywności procesu kształcenia na bazie uzyskanych wyników ankietowania (studenci i absolwenci),
8) wnioskowanie o dokonanie zmian w zakresie infrastruktury w aspekcie osiągania zakładanych efektów kształcenia.
6. W skład WKJK wchodzą Wydziałowe Zespoły ds. Jakości Kształcenia (WZJK) i Wydziałowe Zespoły ds. Oceny Jakości Kształcenia (WZOJK).
7. Do zadań Wydziałowych Zespołów ds. Jakości Kształcenia należy:
1) opracowanie oceny stanu wyjściowego w oparciu o uzyskane wyniki samooceny na wydziałach,
2) opracowanie dokumentacji w zakresie zapewnienia jakości kształcenia specyficznej dla wydziału (przygotowanie części ankiety specyficznej dla wydziału),
3) opiniowanie propozycji zmian w programach kształcenia,
4) opiniowanie nowych programów kształcenia z uwzględnieniem:
a) potrzeb rynku pracy,
b) wyników monitorowania karier absolwentów,
c) zakładanych efektów kształcenia,
5) monitorowanie obsady kadrowej zajęć dydaktycznych,
6) monitorowanie procesu dyplomowania,
7) monitorowanie zabezpieczenia infrastruktury dydaktycznej,
8) opiniowanie harmonogramu i organizacji zajęć,
9) opracowywanie rekomendacji dotyczących doskonalenia jakości kształcenia na wydziale
w oparciu o raport Wydziałowego Zespołu ds. Oceny Jakości Kształcenia,
8. Do zadań Wydziałowych Zespołów ds. Oceny Jakości Kształcenia należy:
1) przeprowadzenie wewnętrznej oceny stanu wyjściowego według wytycznych Uczelnianego Zespołu ds. Jakości Kształcenia,
2) przygotowywanie i koordynowanie wydziałowych badań ankietowych,
3) sporządzenie raportu z uzyskanych wyników badań ankietowych,
4) monitorowanie wprowadzania rekomendacji Uczelnianego Zespołu ds. Jakości Kształcenia
w celu poprawy jakości kształcenia na wydziale,
5) publikowanie wyników oceny jakości kształcenia na wydziale (wyniki badań ankietowych),
6) opiniowanie programów kształcenia zgodnie z KRK,
7) opiniowanie metod oceny osiągania założonych efektów kształcenia,
8) monitorowanie kariery zawodowej absolwentów oraz opinii pracodawców w zakresie przygotowania absolwentów do pracy zawodowej,
9) monitorowanie jakości obsługi administracyjnej nauczycieli akademickich, studentów, doktorantów, słuchaczy studiów podyplomowych, kursów dokształcających i szkoleń na wydziale.
§ 2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Dokumenty do pobrania:
Opublikował w BIP: | Baran Grzegorz |
Data opublikowania: | 2012-12-12 09:41:06 |
Data aktualizacji: | 2013-08-22 13:16:48 |
Liczba wyświetleń strony: 1823