Uchwała Nr 2/2019
Senatu Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach
z dnia 31 stycznia 2019 roku
w sprawie określenia sposobu powołania pierwszej rady uczelni Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach
Na podstawie art. 230 ust. 2, 3 i 6 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018, poz. 1669) oraz art. 17 ust. 1 pkt 1, art. 19, art. 20, ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018, poz. 1668), § 59 ust.1 i ust.2 pkt 20 Statutu Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach uchwala się, co następuje:
§ 1
- Pierwsza Rada Uczelni, zwana dalej „Radą”, składa się z 7 członków.
- Kadencja Rady trwa do dnia 31 grudnia 2020 r.
- Do dnia wejścia w życie nowego statutu do zadań Rady należy:
- opiniowanie projektu statutu,
- wskazywanie kandydatów na rektora, po zaopiniowaniu przez senat,
- uchwalenie regulaminu określającego tryb funkcjonowania Rady.
- Senat Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach dokonuje wyboru 6 członków Rady:
- 3 osoby spośród członków wspólnoty uczelni,
- 3 osoby spoza wspólnoty uczelni.
- W skład Rady wchodzi również przewodniczący Uczelnianej Rady Samorządu Studentów UJK wybrany na mocy odrębnych przepisów, który staje się jej członkiem z chwilą powołania członków Rady, o których mowa w ust. 4.
- W razie zakończenia sprawowania funkcji przez przewodniczącego Uczelnianej Rady Samorządu Studentów UJK przed końcem kadencji Rady jego członkostwo wygasa. Nowy przewodniczący Uczelnianej Rady Samorządu Studentów UJK staje się członkiem Rady z chwilą jego wyboru na mocy odrębnych przepisów.
§ 2
Członkiem Rady może być osoba, która spełnia warunki określone w art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce i nie pełni funkcji organu Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach lub innej uczelni, nie jest członkiem rady innej uczelni, ani nie jest zatrudniona w administracji publicznej.
§ 3
- Kandydatów na członków Rady zgłasza Kolegium ds. Wyboru Pierwszej Rady, zwane dalej „Kolegium” powołane przez Rektora.
- W skład Kolegium wchodzi 9 osób stanowiących reprezentację wszystkich grup społeczności akademickiej reprezentowanych w Senacie. W skład Kolegium wchodzi:
- 3 nauczycieli akademickich posiadających tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego, dla których Uniwersytet jest podstawowym miejscem zatrudnienia,
- 2 pozostałych nauczycieli akademickich, dla których Uniwersytet jest podstawowym miejscem zatrudnienia,
- 2 przedstawicieli samorządu studentów,
- 1 przedstawiciel samorządu doktorantów,
- 1 przedstawiciel pracowników niebędących nauczycielami akademickimi.
- Przewodniczącego Kolegium wskazuje Rektor spośród osób, o których mowa w ust.2 pkt 1.
§ 4
- Przewodniczący Kolegium zwołuje i prowadzi posiedzenia Kolegium.
- Kolegium na pierwszym posiedzeniu ustala harmonogram prac, który niezwłocznie podawany do wiadomości wspólnoty uczelni.
- Z przebiegu posiedzenia Kolegium sporządzany jest pisemny protokół dokumentujący jego przebieg.
- W posiedzeniu Kolegium mogą brać udział zaproszone przez Przewodniczącego osoby, w tym eksperci.
- Obsługę posiedzeń Kolegium sprawuje Biuro Organizacyjno-Prawne.
§ 5
- Kolegium zgłasza Senatowi kandydatów na członków Rady w liczbie co najmniej 6 osób z uwzględnieniem postanowień § 1 ust.4 uchwały.
- Kolegium przeprowadza przesłuchania osób, które zamierza zgłosić jako kandydatów na członków Rady.
- Kolegium podejmuje decyzje w przedmiocie zgłoszenia Senatowi danego kandydata na członka Rady w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej ¾ składu Kolegium.
§ 6
- Kolegium przedstawia Senatowi kandydatów na członków Rady spośród osób zgłoszonych przez:
- co najmniej 10 członków Senatu,
- Rektora.
- Osoby, o których mowa w ust.1 dokonują zgłoszeń nie więcej niż po 3 osoby na listę spośród członków wspólnoty uczelni i nie więcej niż po 3 osoby na listę kandydatów spoza wspólnoty uczelni.
- Osoba uprawniona może udzielić poparcia dla kandydatów znajdujących tylko na jednej liście spośród członków wspólnoty uczelni i tylko na jednej liście spośród kandydatów spoza wspólnoty uczelni.
- Zgłoszenie kandydatury dokonywane jest na piśmie wraz z uzasadnieniem. Wzór zgłoszenia stanowi odpowiednio załącznik nr 1, nr 2, nr 3, nr 4.
- Zgłoszenia Kandydatów składa się Przewodniczącemu Kolegium w terminie i miejscu ustalonym przez Kolegium w harmonogramie, o którym mowa w § 4 ust.2 przedmiotowej uchwały. Zgłoszenia składa się w zamkniętych kopertach z adnotacją: „Kandydaci na członków Rady Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach” lub „Kandydat na członka Rady Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach”.
- Do zgłoszenia, o którym mowa w ust.4 należy dołączyć oświadczenie Kandydata o wyrażeniu zgody na kandydowanie na członka Rady. Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 5 do uchwały.
- Wraz z oświadczeniem o wyrażeniu zgody na kandydowanie, o którym mowa w ust.8 Kandydat składa oświadczenie lustracyjne zgodnie z art. 7 ust.1 ustawy z dnia 18 października 2006 r. – o ujawnieniu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2186, z późn. zm.) lub informację, o której mowa w art. 7 ust. 3a tej ustawy oraz aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego.
- Oświadczenie oraz Informację z Krajowego Rejestru Karnego, o których mowa w ust.9 należy dołączyć do zgłoszenia w zamkniętej kopercie z adnotacją: „Oświadczenie lustracyjne oraz Informacja z Krajowego Rejestru Karnego kandydata na Członka Rady Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.”.
- Kolegium sprawdza prawidłowość zgłoszeń Kandydatów. W przypadku braków formalnych zgłoszenia odpowiednio lista lub osoba kandydująca podlega odrzuceniu.
§ 7
- Senat powołuje Radę w tajnym głosowaniu łącznym, względną większością głosów, przy obecności co najmniej 2/3 składu Senatu. Członkami Rady zostaje trzech kandydatów z danej listy, którzy uzyskali największą liczbę głosów, przy czym warunkiem wyboru jest uzyskanie co najmniej 30% głosów liczby członków Senatu.
-
Jeżeli dwóch lub więcej kandydatów z danej listy uzyskało tę samą liczbę głosów za ich powołaniem na miejsce kwalifikujące, przeprowadza się drugą turę głosowania
z udziałem tych kandydatów. W ponownym głosowaniu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, członkiem Rady zostaje kandydat, który otrzymał większą liczbę głosów. -
W razie nieuzyskania wymaganej liczby 30% głosów przez wymaganą liczbę kandydatów
z list kandydatów, zarządza się ponowne głosowanie nad kandydaturami z listy obejmującej nieobsadzone miejsca w Radzie. - Kandydata na Przewodniczącego Rady wskazuje Rektor spośród powołanych członków pochodzących spoza wspólnoty Uczelni.
- Przewodniczącego Rady wybiera Senat bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy statutowego składu.
- Wybory na członków Rady Uczelni przeprowadza Uniwersytecka Komisja Wyborcza, która ustala wzory kart do głosowania.
- Głosowanie łączne polega na jednoczesnym oddaniu głosów na kandydatów umieszczonych na jednej liście. W przypadku głosowania łącznego uprawniona do głosowania osoba może oddać nie więcej głosów na kandydatów umieszczonych na danej liście niż liczba miejsc do obsadzenia.
§ 8
Ważność wyboru Rady i Przewodniczącego Rady stwierdza przewodniczący Senatu.
§ 9
- Na posiedzeniu Senatu, na którym dokonuje się wyboru członków Rady i jej Przewodniczącego, przed głosowaniem prezentowane są w porządku alfabetycznym kandydatury poszczególnych osób.
- Kandydaci na członków Rady mogą brać udział w posiedzeniu Senatu i mogą dokonać autoprezentacji. Czas autoprezentacji nie może być dłuższy niż 5 minut.
§ 10
-
Wygaśnięcie członkostwa w Radzie następuje z przyczyn określonych w art. 20 ust. 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
z zastrzeżeniem § 1 ust. 6 niniejszej uchwały. - Wygaśnięcie członkostwa w Radzie stwierdza przewodniczący Senatu.
- W przypadku wygaśnięcia członkostwa w Radzie przed upływem kadencji określonej w § 1 ust. 2 Senat, z zastrzeżeniem § 1 ust. 6, niezwłocznie powołuje nowego członka na okres do końca kadencji w oparciu o postanowienia niniejszej uchwały.
§ 11
Rada Uczelni, o której mowa w § 1 ust. 1 rozpoczyna swoją działalność z dniem określonym uchwałą Senatu o jej powołaniu.
§ 12
Uchwała wchodzi wżycie z dniem podjęcia.
Dokumenty do pobrania:
Opublikował w BIP: | Wójcik Marcin |
Data opublikowania: | 2019-02-04 10:11:35 |
Zaktualizował w BIP: | Wójcik Marcin |
Data aktualizacji: | 2019-02-04 13:47:22 |
Liczba wyświetleń strony: 1857